Facebook E-mail
جستجو در ماده
جستجو در مقررات
انتقال
بعدی قبلی
formats

ماده ۱۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم سال ۱۳۶۹

جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات به ترتیب زیر تنظیم و ابلاغ می‌گردد:
الف) برای تعیین ضرایب هر سال کمیسیونی مرکب از نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نماینده شورای مرکزی اصناف در مورد اصناف و نماینده نظام پزشکی در مورد مشاغل وابسته به پزشکی و نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران [ 1] در مورد سایر مشاغل در سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل می‌شود و با توجه به جریان معاملات و اوضاع و احوال اقتصادی ضرایب مربوط به مالیاتهای اداره امور مالیاتی تهران را نسبت به هریک از قرائن مذکور در ماده (152) این قانون درباره مودیان مختلف برحسب نوع مشاغل به طور تفکیک تعیین و فهرست آن را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم می‌نماید . تصمیمات این کمیسیون از طرف سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان جدول ضرایب اداره امور مالیاتی تهران برای اجرا ابلاغ خواهد شد .
ب) جدول مذکور در بند (الف) از طرف سازمان امور مالیاتی کشور به ادارات امور مالیاتی شهرستانها ارسال می‌گردد . به محض وصول جدول مذکور کمیسیونی مرکب از رییس اداره امور مالیاتی محل و رییس بانک ملی ایران و نماینده شورای مرکزی اصناف در مورد اصناف و نماینده نظام پزشکی در مورد مشاغل وابسته به پزشکی و نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران در مورد سایر مشاغل تشکیل می‌شود . کمیسیون مزبور جدول رسیده را مبنای مطالعه قرار داده و با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی خاص حوزه جغرافیایی محل در صورت اقتضا ، تغییرات لازم را در اقلام آن با ذکر دلیل به عمل خواهد آورد . نتیجه بررسی کمیسیون به مرکز گزارش شده و از طرف سازمان امور مالیاتی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا حدی که دلایل اقامه شده برای تغییرات جدول قانع کننده به نظر برسد جدول از طرف سازمان امور مالیاتی کشور اصلاح و به عنوان جدول ضرایب به اداره امور مالیاتی مربوط ابلاغ خواهد شد .
تبصره 1:
در نقاطی که شورای مرکزی اصناف یا اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران یا نظام پزشکی تشکیل نشده است فرماندار محل ، حسب مورد به جای هر یک از نمایندگان آنها نماینده‌ای بصیر و مطلع را جهت شرکت در کمیسیون ضرایب معرفی خواهد نمود .
تبصره 2:
حضور نماینده سازمان امور مالیاتی کشور یا رییس اداره امور مالیاتی و همچنین نماینده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران [ 2] یا بانک ملی ایران [ 3] حسب مورد برای رسمیت جلسات کمیسیون ضروری است و تصمیمات کمیسیون با اکثریت آرای حاضرین در جلسه مناط اعتبار است .
تبصره 3:
ضریب مالیاتی در مواردی که درآمد مشمول مالیات موضوع این قانون باید علی‌الراس تشخیص داده شود درصورتی که به موجب اینقانونیا طبق جدول ، ضریبی برای آن تعیین نشده باشد به وسیله هیات حل اختلاف مالیاتی محل با توجه به ضریب مشاغل مشابه تعیین خواهد شد .
تبصره 4:
کمیسیون تعیین ضرایب ، نماینده اتحادیه هر رشته یا صنف را برای ادای توضیحات در جلسه کمیسیون ضرایب دعوت خواهد نمود .
image_pdf
    [1] . «اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران» به موجب قانون مصوب 1369/12/15 تحت همین نام، تشکیل شده است. لذا در متن فوق عنوان صحیح قانون جایگزین عبارت ‹اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران› گردید.
    [2] . به موجب ماده 18 قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) مصوب 1362/6/8 نام ‹بانک مرکزی ایران› به ‹بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران› تغییر یافته است. لذا در متن فوق عبارت ‹بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران› جایگزین عبارت ‹بانک مرکزی› گردید.
    [3] . به موجب ‹قانون اجازه تاسیس بانک ملی ایران برای پیشرفت امر تجارت و فلاحت و زارعت و صناعت› مصوب 1306/2/14 ‹بانک ملی ایران› تاسیس شده است. لذا در متن فوق عبارت ‹بانک ملی ایران› جایگزین عبارت ‹بانک ملی› گردید.
مرتب سازی بر اساس :   تاریخ    تعداد مشاهده     تعداد کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ماده ۱۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم سال ۱۳۶۹