Facebook E-mail
جستجو در ماده
جستجو در مقررات
انتقال
بعدی قبلی
formats

ماده ۱۷

مالیاتهایی که مؤدیان در موقع خرید کالا یا خدمت برای فعالیتهای اقتصادی خود به استناد صورتحسابهای صادره موضوع این قانون پرداخت نموده‌اند ، حسب مورد از مالیاتهای وصول شده توسط آنها کسر و یا به آنها مسترد می‌گردد . ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید نیز از جمله کالای مورد استفاده برای فعالیتهای اقتصادی مؤدی محسوب می‌گردد .
تبصره 1:
در صورتی که مؤدیان مشمول حکم این ماده در هر دوره مالیاتی اضافه پرداختی داشته باشند ، مالیات اضافه پرداخت شده به حساب مالیات دوره‌های بعد مؤدیان منظور خواهد شد و در صورت تقاضای مؤدیان ، اضافه مالیات پرداخت شده از محل وصولی‌های جاری درآمد مربوط ، مسترد خواهد شد .
تبصره 2:
در صورتی که مؤدیان به عرضه کالا یا خدمت معاف از مالیات موضوع این قانون اشتغال داشته ‌باشند و یا طبق مقررات این قانون مشمول مالیات نباشند ، مالیاتهای پرداخت شده بابت خرید کالا یا خدمت تا این مرحله قابل استرداد نمی‌باشد .
تبصره 3:
درصورتی که مؤدیان به عرضه توأم کالاها یا خدمات مشمول مالیات و معاف از مالیات اشتغال داشته‌باشند ، صرفاً مالیاتهای پرداخت شده مربوط به کالاها یا خدمات مشمول مالیات در حساب مالیاتی مؤدی منظور خواهد شد .
تبصره 4:
مالیات برارزش افزوده و عوارض پرداختی مؤدیان بابت کالاهای خاص موضوعتبصره ماده (16) و بندهای ب ، ج و د ماده (38) این قانون ، صرفاً در مراحل واردات ، تولید و توزیع مجدد آن کالاها توسط واردکنندگان ، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان آن ، قابل کسر از مالیاتهای وصول شده و یا قابل استرداد به آنها خواهد بود .
تبصره 5:
آن قسمت از مالیاتهای ارزش افزوده پرداختی مؤدیان که طبق مقررات این قانون قابل کسر از مالیاتهای وصول شده یا قابل استرداد نیست ، جزء هزینه‌های قابل قبول موضوع قانون مالیاتهای مستقیم محسوب می‌شود .
تبصره 6:
مبالغ اضافه دریافتی از مؤدیان بابت مالیات موضوع این قانون ، در صورتی که ظرف سه ماه از تاریخ درخواست مؤدی مسترد نشود ، مشمول خسارتی به میزان دو درصد (2%) در ماه نسبت به مبلغ مورد استرداد و مدت تأخیر خواهد بود .
تبصره 7:
مالیاتهایی که در موقع خرید کالاها و خدمات توسط شهرداریها و دهیاریها برای انجام وظایف و خدماتقانونی پرداخت می‌گردد ، طبق مقررات این قانون ، قابل تهاتر و یا استرداد خواهد بود .
image_pdf
مرتب سازی بر اساس :   تاریخ    تعداد مشاهده     تعداد کامنت

۱۳ پرسش و پاسخ

  1. صادق

    سلام
    آیا ماشین آلات وارداتی تولید خوراک آبزیان برای شرکت های وارد کننده مشمول مالیات بر ارزش افزوده میباشد یا خیر؟

    • هما جمال اف

      همه ماشین آلات، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند. اما برای شرکت های تولیدی می‌توان در زمان ترخیص، چک ضمانمت واگذار نمود. اما با توجه به اینکه خوراک آبزیان معاف از ارزش افزوده می‌باشد، این ارزش افزوده ماشین آلات باید به بهای تمام شده ماشین آلات اضافه شود و قابلیت بازیافت ندارد.

  2. شوب

    باسلام.در یک کارخانه تولید شکر کار میکنم.چند سال پیش شکر خام مشمول مالیات ۹% بوده ولی شکر سفید معاف بوده و الان هردو از ۹% معاف هستند.با توجه به اینکه شرکت بابت خرید شکر خام ۹% پرداخت کرده و الان طلبکار میباشد میشود مبلغ فوقرا استرداد کرد.؟؟؟ یا با توجه به ماده ۱۷ بند ۲ و ۵ میبایست در هر دوره مالیاتی بعنوان بهای تمام شده منظور گردد .و الان بعد چند سال در سرفصل سود و زیان سنواتی ثبت کرد..؟ آیا قابل استرداد هست ؟

    • مدیر دوم

      به موجب بخشنامه معاون مالیات بر ارزش افزوده، واردات و عرضه شکر خام از تاریخ ۱۳۹۵/۰۷/۲۸ از پرداخت مالیات و عوارض معاف شده است. بدیهی است پرداختهای تا آن تاریخ جزو بهای تمام شده ی شکر خام تلقی شده و چنانچه بعد از تاریخ مذکور مبلغی پرداخت شده باشد، قابل استرداد است.

  3. با سلام
    در یک شرکت آردسازی که محصول آن (آرد خبازی ) معاف از مالیات است ما برای خرید گونی آرد خبازی مالیات بر ارزش افزوده برای فروشنده می پردازیم ، طبق ماده ۱۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده آیا میتوانیم در اظهار نامه ارزش افزوده در قسمت دوم جدول ۳ (ماده ۱۷) مبلغ پرداختی به فروشنده گونی به عنوان ارزش افزوده را وارد کنیم تا از مالیات کسر شود یا خیر ؟
    با تشکر

    • مجتبی کریمی

      صرفاً مالیاتهای پرداخت شده مربوط به کالاها یا خدمات مشمول مالیات در حساب مالیاتی مؤدی منظور خواهد شد .منظور خواهد شد

    • مدیر دوم

      در کارخانه های آرد اگر صرفا آردی که برای نانوایی مصرف می شود تولید می گردد این ارزش افزوده پرداختی قابل بازیافت نیست و جزو بهای تمام شده آرد می باشد اما اگر آرد نول و نیز آرد نان فانتزی تولید می شود که در نانوایی مصرف نمی شود سهم این بخش از درآمد قابل بازیافت است. بهر حال بهتر است کلیه ارزش افزوده ها در زمان صدور سند در حساب ارزش افزوده ثبت و چنانچه در پایان سه ماه درآمد مشمول مالیات بر ارزش افزوده نداشته باشید همه این ارزش افزده به هزینه منظور شود و اگر قسمتی از درآمد مشمول ارزش افزده باشد به نسبت درآمد به قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت تفکیک و ثبت اظهارنامه در دفاتر اعمال گردد. در این ارتباط می توان به کتاب حسابداری مالیاتی که توسط موسسه منتشر شده مراجعه نمود.

  4. سید قاسم

    با سلام
    مابرای خط تولید خود ماشین آلاتی وارد کرده ایم که از حقوق گمرکی معاف بوده است وبرای ارزش افزوده چک ضمانت داده ایم خط تولید ما تولید برق از انرژی خورشیدی می باشد .
    طبق بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۵/۵۱۸ مورخ ۹۵/۰۷/۲۴ این شرکت جزو اشخاص ماقبل زنجیره قرارگرفته و نمی تواند ارزش افزوده را در فاکتور فروش درج نمایید واز وزارت نیرو دریافت نمایید( معاف از دریافت ارزش افزوده خارج از معافیهتای بند۱۲)
    لطفا راهنمایی فرمایید که آیا شرکت می تواند چک های تضمینی خود را مسترد نمایید یا اینکه باید وصول نمایید
    آیا شرکت ارزش افزوده های پرداختی خود برای تکمیل خط تولید را می تواند ازارزش افوده استرداد نمایید یا اینکه می بایست در بهای تمام شده ثبت گردد
    باتشکر

    • مدیر دوم

      اگر شرکت معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باشد ارزش افزوده پرداختی بابت دریافت خدمات باید به بهای تمام شده خدمات و نیز ماشین آلات اضافه نماید بابت چکهای تضمین روال بر این است که زمانی که سازمان امور مالیاتی برای رسیدگی به ارزش افزوده به شرکت مراجعه نماید بررسی می نماید که این ماشین آلات آیا در جهت تولید استفاده شده یا خیر اگر در جهت تولید استفاده شده باشد چکهای تضمین را مسترد می نماید به هر حال برای دریافت چکهای تضمین باید از سازمان بخواهید با توجه به معافیت نسبت به استرداد چکهای تضمین و در صورت نیاز مشاهده دارایی ها اقدام لازم را مبذول نماید.

  5. اکبر فیاضی

    با سلام و خسته

    سوال بنده در مورد برگشت از فروش کالا و چگونگی ثبت آن در سیستم ارزش افزوده می باشد.

    ما در سال ۹۵پرینتری به یک شرکت فروختیم و ارزش افزوده را در سامانه اعلام و پرداخت کریدم ۹۶به علت نقص فنی دستگاه عودت شده و باید برگشت از فروش و عملیات ارزش افزوده را چگونه باید انجام دهیم لطفا راهنمایی فرمایید.با تشکر

  6. رضا

    ایا شرکت های قبل بهره برداری می توانند از اعتبار مالیاتی استفاده نمایند

  7. احمد خیاطی

    با سلام
    درتبصره ۲ماده ۱۷ذکر شده
    در صورتی که مؤدیان به عرضه کالا یا خدمت معاف از مالیات موضوع این قانون اشتغال داشته ‌باشند و یا طبق مقررات این قانون مشمول مالیات نباشند ، مالیاتهای پرداخت شده بابت خرید کالا یا خدمت تا این مرحله قابل استرداد نمی‌باشد .
    ۱- منظور از عبارت تا این مرحله چیست ؟ آیا در مراحل بعدی این محدودیت استرداد رفع شده است ؟
    ۲-آیا با توجه به بند ۲ بخشنامه ۷۶-۹۵-۲۰۰مورخ ۹۵/۱۰/۲۷ ، در صورتیکه مودی مالیاتی مبالغ پرداختی را تاکنون به حساب هزینه منظور نکرده باشد(تبصره ۵ماده ۱۷) ،غیر قابل استرداد بودن مالیات و عوارض پرداختی توسط افرادی که به فعالیتهای معاف از موضوع قانون اشتغال داشته باشند و یا مشمول قانون مالیات نباشند از جمله شرکتهای فعال در مناطق ویژه اقتصادی رفع شده است یا نه ؟/ متشکرم

    • مدیر دوم

      چنانچه درآمد معاف باشد مبالغ پرداختی بابت ارزش افزوده قابل استرداد نمی باشد و در مورادی که درآمد مشمول است اگر ارزش افزوده پرداخت به حساب هزینه منظور شود قابل استرداد نمی باشد. در مناطق ویژه معمولا عملکرد از معافیت برخوردار است و ارزش افزوده از معافیت برخوردار نیست و معافیت ارزش افزوده صرفاً محدود به ماده ۱۲ می باشد و ار معافیت داشته باشد ارزش افزوده پرداختی قابل استرداد نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *