Facebook E-mail
جستجو در ماده
جستجو در مقررات
انتقال
بعدی قبلی
formats

نحوه محاسبه و مطالبه مالیات قراردادهای پژوهشی با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی

بخشنامه

با توجه به ابهامات ایجاد شده در خصوص نحوه محاسبه و مطالبه مالیات قراردادهای پژوهشی با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به آگاهی می رساند:
دریافت کنندگان حق الزحمه های تحقیقاتی و پژوهشی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به سه دسته تقسیم می شوند:

1_ پرسنل دانشگاه از جمله اعضاء هیئت علمی

2_ اشخاصی که پرداختی به آنان بصورت قرارداد پروژه ای نبوده و به شکل حقوق و دستمزد پرداخت می شود که مقرری مزد و حقوق اصلی خود را از آن دانشگاه دریافت نمی کنند. بدیهی است این افراد از امکانات و محل آن دانشگاه برای انجام کار استفاده نموده و هزینه خاصی برای این موضوع متحمل نمی شوند.

3_اشخاصی که بصورت قرارداد پروژه ای و بدون هیچگونه رابطه استخدامی و خدمتی با دانشگاه همکاری دارند.
گروه اول:دریافتی بابت فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی به دریافتی حقوق آنها اضافه شده و مشمول مالیات می باشد. بدیهی است چنانچه در اثناء سال و در برخی ماه ها دارای درآمد بیشتری باشند برای محاسبه مالیات از جدول حقوق استفاده نکرده و مالیات آنها بر مبنای جمع درآمد حقوق از ابتدای سال تا ماه مذکور محاسبه شده و جمع مالیاتهای پرداختی از ابتدای سال تا ماه قبل از آن ،کسر و مابه التفاوت،مالیات ماه مورد نظر خواهد بود.
گروه دوم:مالیات این گروه همچون گروه اول محاسبه می شود با این تفاوت که در اجرای تبصره ماده 86 ق.م.م معافیت مالیاتی به آنها تعلق نمی گیرد.
گروه سوم:براساس نوع شخصیت که حقوقی باشد یا حقیقی،حسب مورد مشمول مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یا صاحبان مشاغل خواهند بود. دانشگاه در هر پرداخت مکلف به رعایت مقررات ماده 104 ق.م.م بوده و دریافت کنندگان وجوه نیز بایستی نسبت به ثبت نام در نظام مالیاتی اقدام و در مهلت مقرر قانون ی نسبت به تسلیم اظهارنامه و رعایت سایر مقررات اقدام نمایند.
اضافه می نماید چنانچه دریافت کنندگان وجوه مذکور بخشی از کار را به اشخاص دیگر واگذار نمایند در صورتی که شخص حقوقی یا اشخاص موضوع بند الف ماده 95 ق.م.م باشند، آنها هم مکلف به رعایت مقررات ماده 104 ق.م.م خواهند بود.

حسین وکیلی
معاون مالیاتهای مستقیم

image_pdf

شماره:10446/230/د


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه پیوست قوانین نحوه محاسبه و مطالبه مالیات قراردادهای پژوهشی با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی