1

ماده ۱۶ قانون مالیاتهای مستقیم سال ۱۳۶۶

مالكان اراضي بايري كه براي اراضي آنها از سوي مراجع ذيربط مجوز احداث بنا يا عمران صادر مي شود از تاريخ صدور مجوز تا پايان مهلت مذكور در آن و در صورت تمديد مهلت با رعايت مهلت جديد از پرداخت ماليات متعلق معاف خواهند بود مشروط بر اين كه در مهلت هاي مقرر طبق گواهي مراجع مربوط احداث بنا خاتمه و يا عمران انجام شده باشد.
تبصره 1 :
در صورتي كه پس از درخواست مجوز احداث بنا و يا عمران ، صدور مجوز به علل خارج از اراده مالك امكان پذير نباشد و موضوع با ذكر علت مورد تاييد مرجع ذيربط واقع شود به استثناي مواردي كه صدور مجوز قانونا ممنوع مي باشد از تاريخ درخواست تا رفع علل مذكور مالك از پرداخت ماليات متعلق معاف خواهد بود.
تبصره 2 :
مالكان اراضي بايري كه براي فروش اراضي باير خود به وزارت مسكن و شهرسازي اعلام آمادگي نمايند و طبق گواهي وزارت مزبور اقدامات لازم را معمول دارند از تاريخ اعلام از ماليات متعلق معاف مي باشند حكم اين تبصره در صورت عدم تمايل وزارت مذكور به خريد اراضي باير نيز جاري است .
تبصره 3 :
در مورد كسي كه خود يا افراد تخت تكفل او فاقد محل مسكوني مناسب بوده و مالك يك يا چند قطعه اراضي باير باشد تا حد نصاب مقرر در قانون اراضي شهري مصوب 1366/6/22 مجلس شوراي اسلامي مشمول پرداخت ماليات موضوع اين فصل نمي باشد و نسبت به مازاد، مشمول ماليات خواهد بود. در مواردي كه مالكان از معافيت اين تبصره استفاده مي نمايند حوزه مالياتي محل وقوع ملك مكلف است مراتب را با ذكر مشخصات اراضي باير به مركز سجل مالياتي اعلام دارد.
تبصره 4 :
اراضي باير متعلق به شركت هايي كه تمام يا قسمتي از سرمايه آنها به دولت تعلق دارد به نسبت سهم دولت و اراضي باير متعلق به شركت هاي تعاوني مسكن كه براي اعضا اختصاص يافته باشد و همچنين اراضي باير متعلق به سفارتخانه ها به شرط معامله متقابل از پرداخت ماليات موضوع اين فصل معاف مي باشد.
تبصره 5 :
در مواردي كه انتقال ، قهري باشد، انتقال گيرنده اراضي باير تا پايان بيست سالگي مشمول ماليات موضوع اين فصل نخواهد بود.
تبصره 6 :
آن قسمت از اراضي بايري كه مالك در آنها ممنوع المعامله گرديده و يا به عللي به گواهي مراجع ذيصلاح دولتي و يا نهادهاي انقلاب اسلامي بهره برداري از آنها از عهده مالك خارج و يا در طرح شهرداري ها قرار گرفته باشد و همچنين اراضي باير كه به علت دعوي مالكيت از طرف سازمان حج و اوقاف و امور خيريه يا دولت يا شهرداري ها يا موسسات وابسته به دولت و شهرداري ها مالكان آنها به موجب گواهي مراجع صلاحيتدار مربوط ممنوع المداخله شده اند مادام كه داراي وضعيت ذكر شده هستند مشمول ماليات موضوع اين فصل نخواهند بود.