1

ماده ۱۰۷ قانون مالیاتهای مستقیم سال ۱۳۶۶

درآمد مشمول ماليات اشخاص حقوقي خارجي و موسسات مقيم خارج از ايران به ترتيب زير تشخيص مي گردد:
الف – درآمد مشمول ماليات در مورد اشخاص حقوقي خارجي و موسسات مقيم خارج از ايران بابت واگذاري امتيازات و ساير حقوق خود و دادن تعليمات و كمك هاي فني و واگذاري فيلمهاي سينمايي (كه به عنوان بها يا حق نمايش يا هر عنوان ديگر عايد آنها مي شود) به طور علي الراس تشخيص مي گردد و عبارت است از 20 تا 90 درصد مجموع وجوهي كه ظرف يك سال مالياتي عايد آنها مي شود، طبق آيين نامه اي كه به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
پرداخت كنندگان وجوه مزبور مكلفند در هر پرداخت ، ماليات متعلق را با توجه به مبالغي كه از اول سال تا آن تاريخ پرداخت نموده اند كسر و ظرف مدت ده روز به اداره امور اقتصادي و دارايي محل اقامت خود پرداخت نمايند در غير اين صورت با دريافت كنندگان متضامنا مسئول پرداخت اصل ماليات و متعلقات آن خواهند بود.
در مورد تعليمات و كمك هاي فني در صورتي كه پرداخت كننده وزارتخانه يا موسسه دولتي باشد وزارت امور اقتصادي و دارايي مي تواند ضريب درآمد مشمول ماليات را به پيشنهاد وزارتخانه يا موسسه دولتي مربوط كمتر از 20 درصد تعيين نمايد.
ب – درآمد مشمول ماليات در مورد بهره برداري از سرمايه يا ساير فعاليت هايي كه اشخاص و موسسات مزبور به وسيله نمايندگي از قبيل شعبه ، نماينده ، كارگزار و امثال آنها در ايران انجام مي دهند از طريق رسيدگي به دفاتر قانوني تشخيص مي گردد. اين گونه موديان مكلف به نگاهداري حساب جداگانه و ثبت آن در دفاتر قانوني بوده و براي محاسبه هزينه هاي عادي و اداري فقط هزينه هايي كه مربوط به عمليات آنها در ايران است قابل قبول خواهد بود.
(نمايندگان اشخاص و موسسات خارجي در ايران نسبت به درآمدهايي كه به هر عنوان به حساب خود تحصيل مي كنند طبق مقررات مربوط اين قانون مشمول ماليات مي باشند.)