1

ماده ۱۳۸ قانون مالیاتهای مستقیم سال ۱۳۶۶

الف – آن قسمت از سود ابرازي حاصل از فعاليت هاي صنعتي كه شركت ها براي بازسازي و توسعه يا تكميل واحدهاي صنعتي موجود خود يا ايجاد واحدهاي صنعتي جديد ذخيره نمايند از پرداخت ماليات معاف است مشروط بر اين كه :
1 – قبلا اجازه توسعه يا تكميل يا ايجاد واحد صنعتي از وزارت ذيربط تحصيل شده باشد.
2 – توسعه يا تكميل يا ايجاد واحد صنعتي جديد در مورد صنايع موضوع تبصره 4 ماده 132 اين قانون نباشد.
ب – آن قسمت از سود ابرازي حاصل از فعاليت هاي صنعتي و معدني كه شركت ها مستقلا يا مشتركا جهت ايجاد واحدهاي مسكوني براي كاركنان فاقد مسكن خود ذخيره نمايند، از پرداخت ماليات معاف است مشروط بر اين كه :
اولا – قبلا اجازه و موافقت وزارت مسكن و شهرسازي نسبت به طرح احداث واحدهاي مسكوني براي كاركنان تحصيل شده باشد.
ثانيا – نحوه واگذاري و شرايط استفاده از واحدهاي مزبور منطبق با آيين نامه اي باشد كه از طرف وزراي امور اقتصادي و دارايي و مسكن و شهرسازي و كار و امور اجتماعي تدوين و به تصويب رسيده باشد.
مراجع مذكور مكلفند ظرف شش ماده از تاريخ تصويب اين قانون آيين نامه مزبور را تهيه و تصويب نمايند.
ثالثا – وجوه مزبور در حساب سپرده نزد بانك مسكن نگاهداري شود و با نظارت وزارت مسكن و شهرسازي منحصرا براي اجراي طرح مذكور مورد استفاده قرار گيرد.
تبصره 1:
معادل وجوهي كه طي سال صدور اجازه تا چهار سال تمام پس از آن ذخيره شده است بايد ظرف پنج سال از تاريخ صدور اجازه به مصرف توسعه يا تكميل يا ايجاد واحد صنعتي جديد يا ساختمان واحدهاي مسكوني رسيده و ظرف همين مدت طرح مربوط به مرحله بهره برداري رسيده باشد. براي هر طرح فقط ذخاير سال صدور اجازه و چهار سال پس از آن مشمول معافيت موضوع اين ماده مي باشد. ولي در هر حال مخارج انجام شده بايد در مورد گواهي وزارت ذيربط قرار گيرد.
تبصره 2:
در صورت تخلف از شرايط مقرر ماليات متعلق به اضافه بيست درصد آن به عنوان جريمه از شركت وصول خواهد شد. ولي در صورتي كه هزينه انجام شده براي مصارف فوق از هفتاد درصد ذخيره كمتر نباشد، نسبت به مابه التفاوت ماليات متعلق وصول و از مطالبه جريمه صرف نظر خواهد شد.
تبصره 3:
واحدهاي صنعتي جديد كه با استفاده از معافيت هاي مندرج در اين ماده تاسيس مي شوند نمي توانند از معافيت هاي مالياتي موضوع ماده 132 اين قانون استفاده نمايند.
تبصره 4:
كارخانه هاي واقع در محدوده آبريز تهران كه تعداد كاركنان آنها كمتر از پنجاه نفر نباشند در صورتي كه تاسيسات خود را كلا به خارج از شعاع يكصد و بيست كيلومتري مركز تهران انتقال دهند، بر اساس ضوابطي كه از طرف وزارت امور اقتصادي و دارايي و وزارت ذيربط حسب مورد برقرار مي شود تا ده سال از تاريخ بهره برداري در محل جديد از پرداخت ماليات بر درآمد ناشي از فعاليت صنعتي مربوط معاف خواهند بود.
تبصره 5:
از نظر اين قانون محدوده آبريز تهران شمال منطقه آبريز غربي رودخانه حبله رود گرمسار و منطقه آبريز شرقي رودخانه زياران و كليه مناطق رودخانه هاي دماوند، جاجرود، دارآباد، دربند، اوين ، فرحزاد، كن ، كرج و كردان بوده و حدود آن عبارت است از:
شمالا – خطالراس كوههاي البرز كه آب آن به رشته كوير مركزي جاري مي شود.
شرقا – ساحل غربي رودخانه حبله رود گرمسار.
غربا – ساحل شرقي رودخانه زياران .
جنوبا – خطوط ممتد از غرب به شرق ، از محل تقاطع رودخانه زياران با رودخانه شوره تا خطالقعر درياچه نمك به سمت غرب تا محل تقاطع با مسير حبله رود گرمسار.