1

ماده ۲۲۱ تا ۲۲۵ قانون مالیاتهای مستقیم سال ۱۳۶۶

ماده 221_

وظایف و مسوولیت ماموران تشخیص منحصرا در حوزه مالیاتی است كه در آن حوزه بخدمت منصوب شده اند. حوزه مالیاتی از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی تعیین خواهد شد.

تبصره 1: وزارت امور اقتصادی و دارایی می تواند در مواردی كه مقتضی تشخیص دهد ، برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات تمام یا قسمتی از هر یك از منابع مالیاتی حوزه یا حوزه های خاص با تعداد كافی كمك ممیز ، سر ممیز ، ممیز كل مالیاتی تشكیل دهد. همچنین موظف است در مواردی كه محل فعالیت عمده شركت با مركز امور اداری آن متفاوت است رسیدگی به پرونده مالیاتی شركت را به به حوزه مالیاتی محل فعالیت عمده شركت احاله نماید. در صورت مغایرت سایر مواد تبصره‌های قانون مالیاتهای مستقیم و سایر قوانین با مفاد این تبصره ملاك عمل مفاد این تبصره ملاك عمل مفاد این تبصره خواهد بود.

تبصره 2: آن تعداد از اشخاص حقوقی موضوع این قانون ك در دو یا چند محل فعالیتهای تجاری – تولیدی اقتصادی -درآمدی دارند شهر یا محلی كه بیشترین فعالیتهای فوق در آن صورت می گیرد مجاز به رسیدگی به پرونده های مالیاتی می باشند.

ماده 222_

بنابر اقتضای كار تحت نظر هر ممیز مالیاتی یك یا چند نفر كمك ممیز قرار خواهد گرفت . كمك ممیز تحت نظر ممیز مالیاتی و بر طبق تعلیمات او وظایف محوله را بموقع اجراء خواهد گذاشت و از جهت تشخیص درآمد و مالیات مسوول اقدامات خود در حدود قانون و وظایف محوله میباشد. مسوولیت كمك ممیزین رافع مسوولیت قانون ی ممیزین مالیاتی نخواهد بود.

ماده 223_

برای یك یا چند حوزه مالیاتی یك سرممیز تعیین میشود كه علاوه بر اجرای وظایفی كه اختصاصا بموجب این قانون بعهده دارد بر كار ممیزین مالیاتی و كمك ممیزین نظارت خواهد نمود و برای هر چند حوزه سر ممیزی یك ممیز كل تعیین میشود كه علاوه بر اجرای وظایفی كه اختصاصا بموجب این قانون بر عهده اوست به طرز كار كلیه مامورین حوزه خود نظارت نموده و مسوول حسن اجرای قانون در حوزه ها و قسمتهای مربوط خواهد بود.

تبصره 1: وزارت امور اقتصادی و دارائی میتواند عندالاقتضاء وظایف اختصاصی و عمومی ممیز كل را در بعضی از حوزه ها موقتا بعهده سرممیز قرار دهد.

تبصره 2: بمنظور وصول مالیات و ارائه خدمات مالیاتی برابر مقررات این قانون ، در هر حوزه سر ممیزی قسمتی تحت عنوان ” وصول و ابلاغ و خدمات مالیاتی” با تعداد كافی مامور زیر نظر سرممیز انجام وظیفه خواهند نمود. در بخشها و نقاطی كه محل و محدوده حوزه مالیاتی مستقر در آن خارج از محل خدمت اصلی سرممیز متبوع واقع گردیده وظایف مربوط به قسمت وصول و ابلاغ و خدمات مالیاتی هم بعهده حوزه های مالیاتی مزبور خواهد بود.

ماده 224_

سر ممیزین مالیاتی با موافقت ممیز كل ذیربط میتوانند در موارد لزوم جهت رسیدگی بحسابها و ترازنامه و حساب سود و زیان مودیان از وجود كارشناسان و حسابرسان مالیاتی شاغل در وزارت امور اقتصادی و دارائی كه برای این منظور تعیین خواهند شد استفاده نم این د. در این گونه موارد برگ تشخیص مالیات علاوه بر اطلاعات مكتسبه از طریق

تحقیقات ممیز مالیاتی مبتنی بر گزارش كارشناس یا حسابرس رسیدگی كننده خواهد بود مگر این كه گزارش مزبور مستدلا مورد قبول ماموران تشخیص مربوط قرار نگیرد كه در این صورت نیز بایستی دلیل رد گزارش صریحا” اعلام گردد.

تبصره: كارشناس یا حسابرس رسیدگی كننده در حدود وظایف و اختیارات محوله مسوول اقدامات انجام شده خواهد بود لیكن در هر حال این مسوولیت رافع مسوولیت قانون ی مامورین تشخیص نمیباشد.

ماده 225_

آییننامه طرز انتخاب و امتحان و ارتقاء و همچنین شرایط استخدام و نیز تطبیق مقامات و مشاغل مندرج در این قانون با سایر مقامات و مشاغل فنی و تخصصی با رعایت مقررات استخدام كشوری و همچنین سایر مقرراتی كه برای واگذاری اختیارات و ترتیب و تشریفات رسیدگی ماموران تشخیص و مراجع مالیاتی لازم باشد به استثناء مواردی كه طبق

مقررات این قانون نحوه دیگری برای آن پیش بینی شده است از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و پس از تصویب وزیر بعنوان آییننامه سازمان تشخیص مالیات بموقع اجرا گذارده خواهد شد.