1

ماده ۲۲۶ قانون مالیاتهای مستقیم سال ۱۳۶۶

مميزين مالياتي طبق مقررات اين قانون به اظهارنامه يا ترازنامه و حساب سود زيان تسليمي مودي رسيدگي و آن را قبول يا رد خواهند نمود.
تبصره 1:
عدم تسليم اظهارنامه در موعد مقرر از طرف مودياني كه مكلف به تسليم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود زيان هستند موجب عدم رسيدگي به ترازنامه و حساب و سود و زيان آنها كه در موعد مقرر قانوني تسليم شده است در مهلت مذكور در ماده 156 اين قانون نخواهد بود. در غير اين صورت درآمد مذكور در ترازنامه يا حساب سود و زيان تسليمي قطعي خواهد بود.
تبصره 2:
وزارت امور اقتصادي و دارايي مي تواند رسيدگي به پرونده هاي مالياتي موديان را قبل از مطالبه ماليات حسب پيشنهاد مميز كل ذيربط به يك يا چند مامور تشخيص كه مصلحت بداند ارجاع كند. در اين صورت گزارش رسيدگي مامور يا مامورين اخيرالذكر مبناي صدور برگ تشخيص خواهد بود و مسئوليت قانوني در اين گونه موارد متوجه مامورين مزبور مي باشد.
تبصره 3:
به موديان مالياتي اجازه داده مي شود در صورتي كه به نحوي از انحا در اظهارنامه يا ترازنامه يا حساب سود و زيان تسليمي از نظر محاسبه اشتباهي شده باشد، با ارائه مدارك لازم ظرف يك ماه از تاريخ انقضا مهلت تسليم اظهارنامه نسبت به رفع اشتباه اقدام و اظهارنامه يا ترازنامه
يا حساب و زيان اصلاحي را حسب مورد تسليم نمايد. و در هر حال تاريخ تسليم اظهارنامه مودي تاريخ تسليم اظهارنامه اول مي باشد.