1

ماده ۲۴۴ قانون مالیاتهای مستقیم سال ۱۳۶۶

مرجع رسيدگي به كليه اختلافات مالياتي جز در مواردي كه ضمن مقررات اين قانون مرجع ديگري پيش بيني شده هيات حل اختلاف مالياتي است . هر هيات حل اختلاف مالياتي از سه نفر به شرح زير تشكيل خواهد شد:
1 – يك نفر نماينده وزارت امور اقتصادي و دارايي .
2 – يك نفر قاضي اعم از شاغل يا بازنشسته در تهران به انتخاب و معرفي شوراي عالي قضايي و در شهرستان ها به انتخاب رييس دادگستري يا دادگاه محل .
3 – نماينده نظام پزشكي در مورد درآمد مربوط به امور پزشكي ، نماينده كانون وكلا در مورد درآمد حاصل و از وكالت و مشاوره حقوقي ، نماينده شوراي مركزي اصناف محل درمورد اصناف ، نماينده كانون سردفتران در مورد صاحبان دفاتر اسناد رسمي ، نماينده اطاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران براي انواع درآمدهاي ديگر و در نقاطي كه مراجع مزبور تشكيل نشده است يكي از معتمدين محل كه به امور مالياتي رشته مخصوص به هر نوع فعاليت ، بصير و مطلع باشد به انتخاب فرماندار محل .
تبصره 1:
راي هيات حل اختلاف مالياتي به اكثريت قطعي است و نظر اقليت بايد در متن راي قيد گردد و در صورتي كه عضو موضوع بند 3 اين ماده معرفي نشود و يا با اطلاع از تشكيل جلسه هيات غيبت نمايد هيات با حضور دو عضو ديگر به پرونده رسيدگي و راي صادر خواهد كرد. در صورت اختلاف راي بين دو عضو نامبرده پرونده به هيات حل اختلاف مالياتي ديگري ارجاع مي شود و در هر حال راي صادره قطعي است .
تبصره 2:
وزارت امور اقتصادي و دارايي مي تواند رسيدگي به پرونده مالياتي را به هيات حل اختلاف مالياتي شهرستاني كه محل فعاليت عمده مودي در آنجا مي باشد ارجاع نمايد.
تبصره 3:
در مورد اختلاف مالياتي مربوط به فصول اول و دوم و سوم از باب دوم و فصل اول و از باب سوم اين قانون نماينده وزارت مسكن و شهرسازي در تهران و ادارات كل مسكن و شهرسازي در شهرستانها و همچنين در مورد اختلاف مالياتي مربوط به درآمد كشاورزي نماينده وزارت كشاورزي و عمران روستايي در تهران و نماينده اداره كل كشاورزي و عمران روستايي در شهرستان ها به جاي نماينده موضوع بند 3 اين ماده در هياتهاي حل اختلاف مالياتي شركت خواهد كرد و در نقاطي كه ادارات كل مسكن و شهرسازي وجود نداشته باشد به جاي نماينده مزبور، نماينده اي از طرف فرماندار انتخاب معرفي خواهد شد.