1

ماده ۳۷ قانون امور گمرکی

علاوه بر معافيتهاي مذكور كه در جدول تعرفه پيوست اين قانون و معافيتهاي ديگري كه به‌موجب قوانين خاص يا برطبق قراردادهاي مصوب مجلس برقرار شده درموارد زير نيز كالاي وارده از پرداخت حقوق‌گمركي و سودبازرگاني و عوارض معاف مي‌باشد ولي هزينه‌گمركي بايد پرداخت شود .
1 ـ كالاي‌متعلق به پادشاهان و رؤساي كشورهاي خارجي و همراهان‌آنها.
2 ـ الف : اشياء و كالاي مورداستفاده رسمي مأموريت‌هاي سياسي خارجي و اشياء و كالاي مورداستفاده مأمورين سياسي خارجي و بستگان آنها درحدود مقررات كنوانسيون وين راجع به روابط ديپلماتيك مورخ 18 آوريل 1961 و به شرط معامله متقابل وباتشخيص وزارت امورخارجه و گمرك ايران درهرمورد .
ب : اشياء وكالاي مورداستفاده رسمي مأموريتهاي كنسولي خارجي و اشياء مورداستفاده سركنسولها وكنسولياران رسمي مشروط برآنكه طي مدت نه ماه از تاريخ استقرار آنها به سمت مزبـور در ايران وارد شده‌باشد و به شرط رعـايت
معامله متقابل و باتشخيص وزارت امورخارجه و گمرك‌ايران در هر مورد .
تبصره ـ معافيت‌هاي گمركي كنسولي موضوع اين بند به شرط معامله متقابل تا پايان دوره خدمت مأموران كنسولي خارجي در ايران قابل‌تمديد است .
ج : اشيـاء و كالاي مورد استفاده رسمي نمايندگيهاي سازمان ملل‌متحد و مؤسسات تخصصي وابسته به آن و اشياء مورداستفاده كاركنان و كارشناسان سازمان ملل‌متحد مأمورخدمت در ايران درحدود مقررات مندرج در كنوانسيون ( Convention ) مربوط به مزايا و مصونيتهاي سازمان ملل‌متحد مورخ 13 فوريه 1946 با تشخيص وزارت‌امورخارجه و گمرك ايران در هرمورد .
د : اشياء و كالاي مورداستفاده كارشناسان خارجي كه ازمحل كمكهاي فني واقتصادي و علمي و فرهنگي ممالك خارجي و مؤسسات بين‌المللي به ايران اعزام مي‌شوند برابرمقرراتي كه درآيين‌نامه مزايا ومعافيتهاي كارشناسان خارجي مصوب 23 تيرماه 1345 كميسيون دارايي مجلس پيش‌بيني شده‌است باتشخيص وزارت امورخارجه و گمرك ايران درهر مورد .
** 3 ـ لغو شده .
4 ـ كالاي ترانزيت‌خارجي ، مرجوعي ، انتقالي ، كابوتاژ و واردات‌موقت همچنين صادرات كشور از پرداخت حقوق‌گمركي و سودبازرگاني و عوارض بخشـوده‌است ولي مشمـول پرداخت هزينه‌هاي گمركي خواهدبود . شـرايط و
مقررات وتشريفات‌ ورود وخروج اينگونه كالا درآيين‌نامه گمركي تعيين‌ميشود.
* 5 ـ لغو شده ، به استثناء اين قسمت «‌اسباب سفر و اشياء شخصي مستعمل همراه مسافر درصورتي كه جنبه تجاري نداشته باشد به‌طوركلي . »
** 6 ـ لوازم خانه و اشياي شخصي مستعمل ايرانيان مقيم خارجه اعم از مسافر با گذرنامه عادي ، خدمت و يا سياسي كه مدت اقامت آنان در خارج يك‌سال يا بيشتر بوده و شش ماه آخر آن متوالي باشد و لوازم خانه و اشياء مستعمل اتباع خارجه كه براي اقامت به ايران وارد مي‌شوند مشروط براينكه :
الف : لوازم و اشياي مزبور از كشور و محل اقامت مسافر حمل و يكماه قبل تا نه ماه بعد ازورود مسافر به گمرك برسد مگر درموارد فرس‌ماژور ، به تشخيص كميسيون رسيدگي به اختلافات‌گمركي .
ب : لوازم و اشياي مزبور با وضع و شئون ، اجتماعي آنان مناسب بوده و جنبه تجاري نداشته‌باشد .
ج : ظرف مدت پنج سال قبل ، از چنين معافيتي استفاده نكرده باشند .
تبصره 1 ـ كارمندان دولت كه براي انجام مأموريت يك ساله و يا بيشتر به خارج اعزام مي‌شوند درصورتي كه قبل از پايان مأموريت و توقف يك‌ساله از خارج احضار شوند مشمول شرط مدت يكسال توقف مذكور در اين بند نخواهند بود .
تبصره 2 ـ منظور از اشياء ولوازم شخصي مذكور در اين قانون اشيايي است كه عرفاً مورداستفاده صاحب آن قرار گيرد و منظور از لوازم خانه اشيايي است
كه عرفاً مورداستفاده خانواده صاحب آن اشياء هنگام اقامت دريك محل باشد .
7 ـ آلات و افزار دستي مربوط به كار يا حرفه ايرانيان و خارجياني كه به ايران مي آيند .
8 ـ اشياء شخصي و اثاثه منزل و افزار كار مستعمل ايرانياني كه در كشورهاي خارجه فوت مي‌شوند با ارائه گواهي تحرير تركه تنظيمي ازطرف مأمورين كنسـولي دولت جمهوري اسـلامي ايران يا مقامات صلاحيتـدار محلي (‌به تشخيص وزارت امورخارجه در مواردي كه مأمورين كنسولي دولت جمهوري‌ اسلامي در كشور محل فوت نباشند ) مشروط براينكه گواهي تحرير تركه مزبور حداكثر ظرف شش ماه بعد از فوت تنظيم شده باشد .
تبصره ـ معـافيت‌هاي موضوع بند 5 تا 8 اين مـاده شامل وسايط نقليـه نخواهد بود .
* 9 ـ هدايايي كه ازطرف دولتها ، اشخاص و مؤسسات خارجي به دولت ، شهرداريها ، دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالي و مراكز تحقيقاتي ، مؤسسات خيريه و عـام المنفعه ، حوزه‌هاي علميـه ، بقاع متبركه ، نهادهاي انقلابي و سازمانهاي رهايي‌بخش داده مي‌شود ، به شرط غيرتجاري بودن اعم از كلي يا جزيـي .
تبصره ـ شركتها ، مؤسسات و سازمانهاي دولتي كه به‌طور تجاري اقدام به ورود و صدور كالا مي نمايد مشمول اين بند نمي گردند .
*10 ـ
الف : دارو و لوازم بيمارستاني مورد احتياج جمعيت هلال‌احمر ايران با گواهي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و لوازم امدادي جمعيت مزبور با گواهي وزارت اقتصادي و دارايي .
ب : دارو و لـوازم طبي مورداحتيـاج درماني و بهداشتي مؤسسـات خيريه و عام‌المنفعه با گواهي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي .
** ج : لغو شده ( به استثناي تبصره زير ) :
تبصره ـ مؤسسـات خيريه و عام‌المنفعه مشمول بندهاي 9 و 10 به پيشنهاد وزير اموراقتصادي ودارايي و تصويب هيأت وزيران تعيين و اعلام خواهدشد .
11 ـ آلات و ادوات حفـاري و موادشيميايي و وسايل عمليات علمي و فني و اتومبيلهاي باري كه توسط هيأت علمي باستان شناسي كشورهاي عضو سازمان تربيتي و علمـي و فرهنگي سازمان ملـل متحد ( يونسكـو ) وارد شود به شرط آنكه صـرفاً براي كارهاي حفاري و اكتشافات علمي باشد باتشخيص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي .
12 ـ اشياي باستاني مربوط به ميراث فرهنگ و تمدن ايران اعم از اينكه قبلاً به خارج از كشـور برده شده و يا در خارج از كشـور بدست آمده باشـد ، باتشخيص وتأييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي .
13 ـ اشيايي كه به منظور تشكيل آرشيوها و موزه‌ها و نمايشگاههاي فرهنگي و
هنري و كتابخـانه‌ها و آموزش سمعي و بصـري و هنري و مبادلات فرهنگي هنـري و تعمير و مرمت آثار باستاني به وسيله وزارت فرهنگ و ارشاداسلامي وارد كشور مي شود .
14 ـ اشياي عتيقه مربوط به ميراث فرهنگي و تمدن ساير كشورها كه براي ايجاد و يا تكميل موزه‌هاي عمومي واردكشور شده به تشخيص و تأييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي .
15 ـ ظروف عادي و لفاف‌هاي متعارفي بيروني كالاي وارده همچنين قرقره و تكيه‌گاههاي همانند مربوط به كالاي وارده كه ارزش آنها جداگانه در سياهه خريد منظورشده و به صورت ورودموقت به منظور امكان اعاده به خارج اظهار مي شود .
كالاي صادرشده كه بر هر علت عيناً بازگشت داده مي‌شود بارعايت ماده 2 قانون استرداد حقوق‌گمركي مواداوليه مصنوعات ماشيني كارخانه‌هاي داخلي مصوب 1345 .
16 ـ مقدار سوخت و روغن مصرفي وسايط نقليه در ورود وخروج از كشور .
17 ـ نتاج دامهايي كه براي تعليف ازكشور خارج و يا به كشور وارد شده و پس از تعليف باز مي‌گردند .
18 ـ نمونه‌هاي تجاري بي‌بها بارعايت كنوانسيون ( Convention ) مربوط .
19 ـ مدال ونشانهايي كه ازطرف دولتها و مؤسسات خارجي ، بين‌المللي رسماً به اتباع ايران اعطا مي شود .
20 ـ كليه سمـوم و مواد گندزدايي براي نباتات و حيـوانات موردمصرف در كشاورزي و يا تأمين بهداشت عمومي مشروط براينكه در هرمورد طبق گواهي وزارت كشاورزي يا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكـي حسب مورد
و باتوجه به احتياجات كشور براي منظورهاي فوق وارد گردد .
تبصره ـ كالاي موضوع بندهاي 1 و 2 و 5 و 6 و 7 و 8 و 9 و 10 و 11 و 12 و 13 و 14 كه طبق قانون قابل ورود باشد ازلحـاظ ممنوعيت و محدوديت مشمول مقررات عمومي صادرات و واردات نخواهد بود .