Facebook E-mail
جستجو در ماده
جستجو در مقررات
انتقال
بعدی قبلی
formats

دستورالعمل خوداظهاری اعضای کانون سردفتران و دفتر یاران دراجرای ماده ۱۵۸ قانون مالیاتهای مستقیم برای عملکرد سال ۱۳۸۹

دستور العمل

بنا به اختیار حاصل از ماده 158 ق.م.م،با عنایت به آگهی منتشره در نیمه اول سال 1389 و در جهت اجرای مطلوبتر عدالت مالیاتی،استفاده بهینه از منابع،توسعه و ترویج فرهنگ خوداظهاری، سازمان امور مالیاتی کشور طرح خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1389 صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم را به مرحله اجرا در آورده است . بنابراین اظهارنامه های تسلیمی هریک از اعضای کانون سردفتران و دفتریاران که به شرح این دستورالعمل و با رعایت مقررات و شرایط زیر تسلیم شده باشد مشمول طرح خود اظهاری قرار می گیرد:

الف. شرایط خوداظهاری:

1_ تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1389 در موعد مقرر قانون ی با تکمیل فرم حساب درآمد و هزینه مندرج در اظهارنامه.

2_ تکمیل و ارایه جدول دریافتی ماهانه عملکرد سال 1389 (بابت حق تحریراسناد، گواهی امضاء و سایر موارد با درج شماره اولین و آخرین سند ماهانه) با ذکر مبالغ پرداختی به دفتریاران، به همراه اظهارنامه .

3_ اظهارنامه های صاحبان دفاتر اسناد رسمی که درآمد مشمول مالیات آنها با احتساب ضریب 39 % به درآمد ابرازی،پس از کسر 40 % از حق التحریر، بابت پرداختی به کارکنان، دفتریاران و کانون، ابراز شده باشد، مشمول خوداظهاری می باشد. درآمد مشمول مالیات فوق،پس از کسر معافیت سالانه مشمول مالیات به نرخ ماده 131 ق. م.م خواهد بود.

4_ صاحبان دفاتر اسناد رسمی که تا پایان مهلت مقرر برای تسلیم اظهارنامه دوره اول عملکرد سال 1390 (حداکثر تا تاریخ 15 / 4 / 90) نسبت به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه،در نظام مالیات بر ارزش افزوده اقدام ننمایند، مشمول خوداظهاری نبوده و پرونده آنان توسط ادارات امور مالیاتی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

5_ اظهارنامه های عملکرد سال 1389 هر یک از دفتر یاران که میزان درآمد ابرازی آن ها، حداقل به میزان دریافتی مطابق جدول بند (2) فوق بوده و درآمد مشمول مالیات ابرازی آن ها نیزحداقل معادل 60 % نسبت به کل مبالغ دریافتی ابرازشده و با رعایت این دستورالعمل تسلیم اداره امور مالیاتی شده باشد، مشمول خوداظهاری خواهدبود.

6_ درج کد ملی و کد پستی ده رقمی محل فعالیت در اظهارنامه تسلیمی، الزامی می باشد.

7_ به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای وصول مالیات موضوع این دستورالعمل، با رعایت مقررات ماده 167 ق.م.م. در موارد تقسیط مالیات ابرازی، برای مودیانی که بصورت الکترونیکی نسبت به تسلیم اظهارنامه اقدام نموده اند حداقل 30 % مالیات بصورت نقد به همراه اظهارنامه و مابقی در 4 قسط مساوی ماهانه تا پایان آبان ماه 1390 تقسیط گردد. برای سایر مودیان حداقل 50 % مالیات بصورت نقد به همراه اظهارنامه و مابقی در 4 قسط مساوی ماهانه تا پایان آبان ماه 1390 تقسیط گردد.
تبصره. مودیانی که در اجرای این بند نسبت به تکمیل اظهارنامه الکترونیکی اقدام می نمایند، لازم است پرینت اظهارنامه مذکور را پس از امضاء،در موعد مقرر قانون ی به اداره امور مالیاتی ذیربط تسلیم نمایند.

ب. نمونه انتخابی:

8_ دراجرای ماده 158 قانون مالیاتهای مستقیم نمونه انتخابی برای رسیدگی از بین اظهارنامه های تسلیمی درچارچوب این دستورالعمل به میزان 12 % (دوازده درصد) و با نظر مدیرکل امور مالیاتی تعیین می گردد، مشروط براینکه دردوسال گذشته بعنوان نمونه مورد رسیدگی قرار نگرفته باشد .

9_ اظهارنامه هائی که حائز شرایط مقرر دراین دستورالعمل بوده و به عنوان نمونه جهت رسیدگی انتخاب نشوند، قطعی تلقی می گردند . دفاتر اسناد رسمی مکلفند در صورت درخواست ادارات امور مالیاتی دفاتر حق تمبر مربوط به عملکرد سال 1389 را در اختیار آنان قرار دهند.

10_ ادارات کل امور مالیاتی، فهرست مودیان نمونه موضوع بند (8) فوق را حداکثر تا تاریخ 30 / 7 / 90 به کانون سردفتران و دفتریاران اعلام خواهند نمود.

11_ دفاتر اسناد رسمی که اظهارنامه آنها دراجرای بند (8) این دستورالعمل به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار می گیرد، درصورتیکه درآمد مشمول مالیات قطعی (قبل از کسرمعافیت) با درآمد مشمول مالیات ابرازی طبق اظهارنامه تسلیمی آنان بیش از 15 % اختلاف داشته باشد،مشمول حکم ماده 194 ق.م.م. خواهند بود .

ج. سایر شرایط:

12_ هرگاه طبق اسناد و مدارک مثبته مشخص گردد ،وجوه دریافتی یا درآمد مودی در عملکرد سال 1389 بیش از مبلغ ابرازی بوده است، مالیات درآمد کتمان شده با رعایت مقررات ماده 157 ق.م.م. قابل مطالبه و وصول خواهد بود. در این صورت مابه التفاوت مالیات در مورد دفاتر اسناد رسمی مشمول حکم قسمت اخیر تبصره ماده 192 قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود.

13_ عدم پرداخت مالیات متعلقه در سررسید مقرر،مانع ازصدوربرگ قطعی برای اعضایی که درچارچوب این دستورالعمل، اظهارنامه تسلیم نموده اند، نخواهد بود . درصورت عدم پرداخت مالیات متعلقه (درسررسید مقرر)،مشمول جریمه مقرر درماده 190 ق.م.م. ازتاریخ سررسید بوده که غیرقابل بخشودگی خواهد بود .

14_ کانون سردفتران و دفتریاران، مکلف است فهرست دریافتی هریک از دفاتر اسناد رسمی را به تفکیک نوع دریافتی هر دفترخانه و نیز اداره کل مربوط، حداکثر تا تاریخ 15 / 6 / 90 به سازمان امور مالیاتی اعلام نماید.

15_ این دستورالعمل مانع از مراجعه ماموران مالیاتی جهت رسیدگی به مالیاتهای تکلیفی مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم از جمله حقوق نخواهد بود.

16_ کانون سردفتران و دفتر یاران تمام تلاش و مساعی خود را جهت جلب مشارکت اعضای خود به منظوررعایت مفاد این دستورالعمل به عمل خواهدآورد .همچنین آماده هر گونه همکاری با سازمان امور مالیاتی کشور در جهت اجرای مطلوب طرح جامع مالیاتی کشور می باشد.

17_ کانون سردفتران و دفتریاران، اطلاع رسانی لازم برای نگهداری دفتر درآمد و هزینه برای اعضای خود را به عمل خواهدآورد. چنانچه هریک از اعضای کانون، برای عملکرد سال 1390 نسبت به دریافت و نگهداری دفتر درآمد و هزینه اقدام ننماید، در سال مذکور، امکان برخورداری از شرایط خوداظهاری را نخواهد داشت.

18_ ادارات کل امور مالیاتی آمادگی دارند تا با استقرار نیروهای کارآمد در کانون، راهنمائی های لازم را در خصوص چگونگی تنظیم و تکمیل اظهارنامه مالیاتی ارائه نمایند.

19_ این دستورالعمل در پنج نسخه که هرکدام حکم واحد دارد، تنظیم گردیده است.

نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور :

علی عسکری
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

حسین وکیلی
معاون مالیاتهای مستقیم

نمایندگان کانون سردفتران و دفتر یاران :

محمد رضا دشتی
رئیس هیئت مدیره

مسلم آقا صفری
نایب رییس کانون

سید محمدعلی سجادی
مشاورهیئت مدیره کانون

سید مرتضی دری
مشاورهیئت مدیره کانون

image_pdf

شماره: 8192/200


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه پیوست قوانین دستورالعمل خوداظهاری اعضای کانون سردفتران و دفتر یاران دراجرای ماده ۱۵۸ قانون مالیاتهای مستقیم برای عملکرد سال ۱۳۸۹