1

ماده ۷۳ قانون مالیاتهای مستقیم سال ۱۳۶۶

درآمد مشمول ماليات در مورد انتقال حق واگذاري محل از طرف مالك مشروط بر اين كه قبلا ملك را به اجاره واگذار ننموده و يا بابت تخليه آن وجهي به عنوان حق واگذاري محل به مستاجر نپرداخته باشد و تاريخ تملك بعد از تاريخ اجراي اين قانون باشد عبارت است از:
اضافه ارزش معاملاتي زمين در تاريخ انتقال حق واگذاري محل نسبت به ارزش معاملاتي زمين در تاريخ تملك ، ضرب در مبلغ دريافتي بابت حق واگذاري محل تقسيم بر ارزش معاملاتي زمين در تاريخ انتقال حق واگذاري محل .
در مواردي كه مالياتي به معامله تعلق نگيرد و يا ماليات متعلق كمتر از ماليات بر طبق نرخ هاي مقرر در ماده 62 اين قانون باشد و همچنين در مواردي كه تاريخ تملك ملك قبل از تاريخ اجراي اين قانون بوده و براي اولين بار حق واگذاري دريافت شود دريافتي بابت حق واگذاري مقطوعا به نرخ هاي مقرر مذكور در ماده 62 اين قانون مشمول ماليات خواهد بود.
تبصره 1:
در صورتي كه مالك قبلا بابت تخليه ملك خود وجهي به عنوان حق واگذاري محل به مستاجر پرداخت و از مستاجر بعدي مبلغ بيشتري بابت انتقال حق واگذاري محل دريافت كند درآمد مشمول ماليات مالك عبارت است از اضافه دريافتي ها نسبت به آنچه قبلا پرداخت كرده است .
تبصره 2:
حق واگذاري محل از نظر اين قانون عبارت است از وجوهي كه مالك يا مستاجر از بابت حق كسب و پيشه و يا حق تصرف محل و يا به لحاظ موقعيت تجاري ملك تحصيل مي نمايد. در مواردي كه به جاي دريافت پول امتيازاتي تحصيل شود درآمد مشمول ماليات از طريق برآورد ارزش حق واگذاري محل تشخيص داده خواهد شد.