Facebook E-mail
جستجو در ماده
جستجو در مقررات
انتقال
بعدی قبلی
formats

دستور العمل خود اظهاری اعضای کانون کارشناسان رسمی دادگستری در اجرای ماده ۱۵۸ قانون مالیاتهای مستقیم برای عملکرد سال ۱۳۸۹

دستور العمل

احتراماً،در اجرای ماده 158 قانون مالیاتهای مستقیم،به پیوست دستور العمل خود اظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1389 کارشناس رسمی دادگستری به شماره 8196 / 200 مورخ 8 / 4 / 1390،برای اجراء ارسال می گردد مقتضی است ادارات امور مالیاتی با توجه به دستور العمل مذکور اطلاع رسانی لازم به منظور تسلیم اظهارنامه و تکمیل حساب درآمد هزینه مندرج در فرم اظهارنامه و سایر شرایط دستور العمل بعمل آورند .

حسین وکیلی
معاون مالیاتهای مستقیم

شماره: 8196 / 200
تاریخ: 8 / 4 / 1390
پیوست:

دستور العمل

بنا به اختیار حاصل از ماده 158 ق.م.م،با عنایت به آگهی منتشره در نیمه اول سال 1389 و در جهت اجرای مطلوبتر عدالت مالیاتی،استفاده بهینه از منابع،توسعه و ترویج فرهنگ خوداظهاری، سازمان امور مالیاتی کشور طرح خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1389 صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم را به مرحله اجرا در آورده است . بنابراین اظهارنامه های تسلیمی هریک از اعضای کانون کارشناسان رسمی دادگستری که به شرح این دستورالعمل و با رعایت مقررات و شرایط زیر تسلیم شده باشد، مشمول طرح خود اظهاری قرار می گیرد:
الف. شرایط خوداظهاری:

1_ تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1389 در موعد مقرر قانون ی با تکمیل فرم حساب درآمد و هزینه مندرج در اظهارنامه .

2_ به منظور اجرای مفاد این دستورالعمل، کانون های سراسر کشور براساس اطلاعات و مدارک واصله از واحدهای قضائی و دستگاههای اجرائی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، میزان کارکرد هریک از اعضاء را طبق فرم های گواهی عملکرد مالی کارشناس، با ذکر مشخصات کامل و نشانی آنان حداکثر تا تاریخ 20 / 4 / 1390 به ادارات کل امور مالیاتی ذیربط ارائه می نمایند.

3_ اظهارنامه کارشناسان رسمی که میزان درآمد ابرازی آن ها حداقل به میزان مبلغ اعلامی توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری به شرح بند (2) فوق، به اضافه ده (10) درصد آن بابت سایر فعالیت های کارشناسی به صورت آزاد، ابراز شده، و درآمد مشمول مالیات آن نیز حداقل با اعمال ضریب پنجاه درصد (50 %) نسبت به رقم مذکور ابراز شده باشد، مشمول خوداظهاری خواهد بود.

4_ درج کد ملی و کد پستی ده رقمی محل فعالیت در اظهارنامه تسلیمی، الزامی می باشد.

5_ به منظورایجاد تسهیلات لازم برای وصول مالیات موضوع این دستورالعمل، با رعایت مقررات ماده 167 ق.م.م. در موارد تقسیط مالیات ابرازی، برای مودیانی که بصورت الکترونیکی نسبت به تسلیم اظهارنامه اقدام نموده اند حداقل 30 % مالیات بصورت نقد به همراه اظهارنامه و مابقی در 4 قسط مساوی ماهانه تا پایان آبان ماه 1390 تقسیط می گردد.برای سایر مودیان حداقل 50 % مالیات بصورت نقد به همراه اظهارنامه و مابقی در 4 قسط مساوی ماهانه تا پایان آبان ماه 1390 تقسیط می گردد.

6_ مالیات مکسوره دراجرای ماده 104 ق.م.م. با رعایت مقررات از مالیات محاسبه شده بشرح فوق کسر می گردد .

7_ اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1389 اعضایی که مطابق با شرایط این دستورالعمل تسلیم شده باشد، مشمول طرح خوداظهاری خواهد بود.
ب. نمونه انتخابی:

8_ در اجرای ماده 158 قانون مالیاتهای مستقیم نمونه انتخابی برای رسیدگی از بین اظهارنامه های تسلیمی درچارچوب خوداظهاری به میزان 12 % (دوازده درصد) آن، با نظر مدیر کل امور مالیاتی ذیربط تعیین می گردد.

9_ اظهارنامه هائی که حائز شرایط مقرر دراین دستورالعمل بوده و به عنوان نمونه جهت رسیدگی انتخاب نشوند، قطعی تلقی می گردند.

10_ اعضائی که اظهارنامه آنها دراجرای بند (8) این دستورالعمل، به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرارمی گیرد،درصورتیکه درآمد مشمول مالیات قطعی (قبل از کسرمعافیت) با درآمد مشمول مالیات ابرازی طبق اظهارنامه تسلیمی آنان بیش از 15 % اختلاف داشته باشد، مشمول حکم ماده 194 ق.م.م. خواهند بود .

ج. سایر شرایط:

11_ هرگاه اسناد و مدارک مثبته ای برای هریک از اعضاء تحصیل گردد که مودی درآمدی بیش از درآمد ابرازی اعضاء باشد به استثنای مواردی که به عنوان نمونه انتخاب شده و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار می گیرند در مورد پرونده مالیاتی این گروه از کارشناسان، به شرح زیر اقدام خواهدشد:

الف- درصورت عدم صدور برگ قطعی، با رعایت مرور زمان موضوع ماده 156 ق.م.م اینگونه مودیان از چارچوب این دستورالعمل خارج، و پرونده آنان برابر قانون و مقررات مالیاتهای مستقیم توسط ادارات امور مالیاتی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

ب- درصورت صدور برگ قطعی، مابه التفاوت مالیات در اجرای مواد 156 و 227 قانون مالیاتهای مستقیم به علاوه جرایم مربوط مطالبه خواهدشد.

12_ عدم پرداخت اقساط در سررسید مقرر، مانع از صدور برگ قطعی برای مؤدیانی که در چارچوب این دستورالعمل،اظهارنامه تسلیم نموده اند نخواهد بود . و در صورت عدم پرداخت اقساط در زمان مقرر، نسبت به آن مشمول جریمه موضوع ماده 190 ق.م.م. از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه خواهند بود.

13_ کانون کارشناسان رسمی دادگستری مکلف است تمام تلاش و مساعی خود را جهت جلب مشارکت اعضای خود به منظوررعایت مفاد این دستورالعمل بعمل آورد. همچنین مکلف است اعضای خود را به رعایت تکالیف قانون ی جهت نگهداری دفاتر و اسناد و دارک برای سنوات 1389 و به بعد ترغیب تا امکان تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک فراهم گردد.

14_ این دستورالعمل در سه نسخه که هرکدام حکم واحد دارد، تنظیم شده است.

سازمان امور مالیاتی کشور :

علی عسکری
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

حسین وکیلی
معاون مالیاتهای مستقیم

شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری :

مرتضی محمد خان
رئیس

مجتبیبهرامعلی
عضو شورا

فریدون جعفری مقدم
مشاور امور مالیاتی شورا

image_pdf

شماره: 8457/230/ص


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه پیوست قوانین دستور العمل خود اظهاری اعضای کانون کارشناسان رسمی دادگستری در اجرای ماده ۱۵۸ قانون مالیاتهای مستقیم برای عملکرد سال ۱۳۸۹