Facebook E-mail
جستجو در ماده
جستجو در مقررات
انتقال
بعدی قبلی
formats

ماده ۸۶

ماده 86 [1] پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده (85) این قانون محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد [2] ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه‌های بعد فقط تغییرات را صورت دهند.

تبصره 1: در مورد پرداخت هایی که از طرف غیر از پرداخت کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی به عمل می آید، پرداخت کنندگان این قبیل وجوه مکلفند هنگام هرگونه پرداخت، مالیات متعلقه را با رعایت معافیت های قانونی مربوط به حقوق به جز معافیت موضوع ماده 84 این قانون، به نرخ مقطوع 10 درصد محاسبه، کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد با صورتی حاوی نام و نشانی دریافت کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جریمه های متعلق خواهند بود.

تبصره 2: پرداخت های دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم و بهداشت و سایر مراجع قانونی ذیربط هستند، به اشخاص حقیقی اعم از کارکنان و غیر کارکنان خود در قالب حق التحقیق، حق پژوهش و قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی، با رعایت سایر احکام مقرر در تبصره یک، مشمول مالیات مقطوع به نرخ پنج درصد می شود.»

image_pdf
    [1] . به موجب بند 18 ماده واحده قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، مصوب 1394/4/31، تبصره این ماده اصلاح شده است.
    [2] . به موجب تبصره 3 ماده 219 قانون اصلاح موادي از قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب 1394/4/31، عبارت "تا پایان ماه بعد" جایگزین "ظرف سی روز" شده است.
مرتب سازی بر اساس :   تاریخ    تعداد مشاهده     تعداد کامنت

۱۲۰ پرسش و پاسخ

  1. حسن

    با سلام
    بنده دندانپزشک هستم که بصورت قرارداد پرکیسی با درمانگاه دولتی مشغول بکار می باشم با توجه به اینکه باید در پایان سال اظهارنامه مالیاتی تکمیل نمایم آیا مشمول کسر ۱۰در صد مالیات میشوم

  2. ستایش

    سلام

    این جمله د رتبصره به چه معناست؟
    پرداخت هایی که از طرف غیر از پرداخت کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی به عمل می آید.

  3. جواد

    با عرض سلام وخسته
    شرکت ما نشر اطلاعاته دیجیتاله با اشخاص حقیقی قراداد میبنده ما واسطه اون شخص با همراه اولیم و ازین را ه درامد حاصل میشه اون شخص هر ماه به ما فاکترو فروش میده و ما بهش پرداخت میکنیم خواستم بدونم پرداختی جز تبصره۸۶ یا نه

    • مدیر دوم

      با توجه به این که این کار از مصادیق خدمات بوده و کلیه خدمات مشمول ۱۰ درصد مالیات می باشد لذا به نظر اینجانب کلیه پرداختهای آن شرکت مشمول ۱۰ درصد می باشد.

  4. نيكا

    با سلام
    با توجه به تبصره های جدید این ماده، دقیقا از چه ماهی باید این مالیات پرداخت شود؟ آیا از طریق سامانه مالیات حقوق میشود آن را پرداخت کرد؟

    • مدیر دوم

      مالیات مربوط به ماده ۸۶ از اواخر شهریور ماه به حالت اجرایی در آمده است و این افراد در سامانه به عنوان حقوق بگیر اصلی و سایر حقوق بگیران قابلیت پرداخت دارد.

  5. شیروی

    با سلام و احترام

    اگر با کارکنان سازمان به جای عقد قرارداد ، تفاهم نامه همکاری امضا کنیم .که طبق ماده ۳۸ تامین اجتماعی چون فرد حقیق است شامل بیمه نمیشود ، آیا مالیات به آن میخورد وباید از آن ۱۰ % مالیات کسر شود؟
    ممنون

    • مدیر دوم

      هر گونه پرداخت به اشخاص حقیقی بابت خدمات مشمول مالیات بدون اعمال معافیت حقوق به نرخ ۱۰ درصد می باشد.

  6. سید مهدی

    با سلام میخواستم بدونم اگر قرارداد با پیمانکاری شخص حقیقی تهیه و اجرای آسفالت باشه با توجه به اینکه قسمتی از کار دسمتزد هستش آیا مشمول قانون جدید تبصره ماده ۸۶ هست یا خیر با تشکر

  7. احمد حری

    سلام
    ۱- آیا بازنشسته آموزش و پرورش که در مدرسه غیر انتفاعی بصورت حق التدریسی کار میکند مشمول مالیات ۱۰درصد میشود
    ۲-آیا شاغلین آموزش و پرورش که در مدرسه غیر انتفاعی بصورت حق التدریسی کار میکند مشمول مالیات ۱۰ درصد میشود.

  8. فاطمه

    سلام تو این تبصره ذکر کرده اشخاص حقیقی با عناوین …یعنی اشخاصی که با این عناوین کاری رو انجام بدن نه اینکه همه درسته ?

  9. m.s

    سلام طبق آن چیزی که من از اداره دارایی پرسیدم این تبصره مربوط به پرداخت هایی است که به عنوان حقوق انجام می شود ولی در فهرست بیمه و مالیات حقوق نمیاد ولی در در اسناد حسابداری درسر فصل حقوق و دستمزد قرار بگیره تعلق میگیره و مبنای رسیدگی هم اختلاف سر فصل حقوق و سامانه مالیات حقوق است و اگه بتونیم توی سر فصل دیگه ای مثل هزینه تعمیرات قرار بگیره شامل این تبصره نیست

  10. علوی

    باسلام
    تبصره جدید بند ۱ ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم در مورد چه نوع پرداخت هایی میباشد؟
    آیا دستمزد های که بابت سرویس و تعمیر اثاثیه و اموال پرداخت میگردد مشمول مالیات میگردد؟
    آیا پرداخت هایی که در قالب قرداد های پیمانکاری انجام میشود مشمول مالیات میگردد؟

    • مدیر دوم

      سلام
      تبصره ۱ ماده ۸۶ در مورد کلیه پرداختهایی که بابت خدمات می باشد و به اشخاص حقیقی پرداخت می شود قابل جاری می باشد

  11. قاسم

    با سلام . می خواستم بدونم حق الزحمه داوری مسابقات ورزشی و دیگر عوامل اجرایی این مسابقات که افراد برون سازمانی هستند مشمول کسر ۱۰%‌مالیات هستند یا خیر ؟؟ ممنون میشم پاسخ دهید

  12. احمد صادقی

    باسلام آیاجانبازان فقط در دریافت حقوق از دولت معاف می باشند،به عنوان اگرجانبازشاغلی خارج ازاداره برای مدرسه یا . . . کارحق التدریس ای انجام دهد مشمول معاف مالیاتی می باشد؟ باتشکر

    • مدیر دوم

      جانبازان محترم صرفاً در باب حقوق از پرداخت مالیات معاف می باشد و در صورتی که فعالیت دیگری داشته باشند مشمول مالیات می گردند. البته حق التدریس خود نوعی حقوق است و مشمول معافیت می گردد.

  13. حسین داداشی

    با سلام – آیا پیمانکاران ( اشخاص حقیقی ) که عملیات ساخت مخازن نفتی – رنگ و سند بلاست و ساخت اسکلت فلزی انجام میدهند نیز مشمول ماده ۸۶ می باشند و کارفرمایان باید از کارکرد آنان ۱۰٪ مالیات کسر کنند؟

    • مدیر دوم

      طبق اصلاحیه جدید ماده ۸۶ کلیه پرداختهای انجام شده بابت خدمات مشمول کسر مالیات ۱۰ درصد می باشد.

  14. عبداللهی

    سلام
    اصلاحیه ماده ۸۶ ق.م.م در چه تاریخی ابلاغ و از چه تاریخی قابل اجرا است ؟

    طبق اصلاحیه ماده ۸۶ق.م.م ، قرارداد اجاره خودرو شامل کسر ۱۰ درصد می باشد؟

    • مدیر دوم

      – ماده مذکور در تاریخ ۲۶/۵/۱۳۹۶ در روزنامه رسمی منتشر و پس از ۱۵ روز لازم الاجرا می باشد.
      – خیر – در قرارداد اجاره خودرو مبلغ پرداختی بابت اجاره می باشد و مشمول کسر ۱۰ درصد نمی باشد.

  15. موسویان

    سلام و ادب ، قراردادی با مجموعه ای حقوقی داریم که ما به عنوان مشاور و عاملیت فروش برای آن مجموعه بصورت حقیقی فعالیت میکنیم و کارمزد میگیریم ، در قرارداد توافق شده است که مالیات درآمد موضوع این قرارداد بر عهده کارفرما است . حال با این قرارداد اگر ایشان مالیات درآمدی ما رو پرداخت نکنند آیا ایشان مسئول است یا ما هم مسئول هستیم ؟

    • مدیر دوم

      با توجه به این که درامدهای کسب شده برای شما در سامانه سازمان امور مالیاتی رد می شود پس شما مشمول مالیات بر درامد خواهید بود و هم چنین وجوه پرداختی به شما باید کارفرما ۱۰ درصد کسر و پرداخت نماید و قبض آن را به شما بدهد که بتوانید از درآمد مشمول مالیات کسر نمایید. در هر صورت اگر پرداخت نشود دو طرف متضاماً مسئول هستید.

  16. رضایی

    سلام و ادب ، من با یک شرکتی قرارداد بازاریابی دارم و یک شخص حقیقی هستم و هیچ بیمه و حقوقی برایم رد نمیشود و فقط در ازای فروش محصولی که برای شرکت بازاریابی کرده ام پورسانت میگیرم ، حالا آیا درآمد من مشمول مالیات است و آیا این مالیات را کارفرما باید بدهد یا خودم شخصا باید آنرا بپردازم ؟؟؟

    • مدیر دوم

      کارفرما از هر پرداخت باید ۱۰ درصد کسر و به سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید و قبض آن را به شما بدهد و در واقع مالیات را خودت پرداخت می نمایی چرا که از جیب شما پرداخت می شود.

  17. وحید

    با سلام
    لطفا را هنمایی فرمایید نرخ مالیات هزینه های ذیل در عملکرد سال ۹۴
    ۱- فیلم برداری
    ۲- هزینه اتاق فکر
    ۳-هزینه آموزش
    ۴- حق الزحمه
    گروه رسیدگی در سال ۹۵ که عملکرد سال ۹۴ را مورد رسیدگی قرارداده بابت هر کدام از موارد فوق ۱۰ درصد مالیات محاسبه نموده است .آیا صحیح است.

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      عملکرد سال ۱۳۹۴ مشمول قانون قبلی بوده که در آن مالیات تکلیفی ۳ درصد بوده است و این بخش به عنوان سایر حقوق بگیران تلقی شده که با توجه به ماهیت آن برخی از این اقلام به نظر می رسد که مشمول مالیات نباشد.
      با تشکر

  18. نگار

    با سلام
    کارشناسان رسمی دادگستری در صورت انجام کارشناسی مشمول ۱۰% مالیات ماده ۸۶ می شوند؟

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      طبق اصلاحیه جدید ماده ۸۶ این اشخاص نیز مشمول کسر ۱۰ درصد کسر مالیات می باشند.
      با تشکر

  19. مریم

    با سلام ممنون از پاسخگویی
    آیا قرارداد وکلا مشمول مالیات هست و کارفرما باید مالیاتی پرداخت کنه؟

    • سمیرا معراج

      باسلام کاربر گرامی
      در قراردادهای منعقده بین وکیل و کارفرما باید مفاد ماده ۱۰۳ قانون مالیاتهای مستقیم رعایت گردد.
      با تشکر

  20. شايان

    باسلام اگه امکان داره تفاوت ماده ٨۶ و ١٣١ را بیان کنید بطور کل چه زمان از ماده ١٣١ و چه زمان از ماده ٨۶ استفاده کرد؟؟

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      ماده ۸۶ در ارتباط با حقوق است و اشخاص و شرکتها در مورد کارکنان خود اعمال می نمایند اما ماده ۱۳۱ در ارتباط با اشخاص درآمد اشخاص غیر از حقوق است که باید بر این مبنا محاسبه شود.
      با تشکر

  21. آرمان

    با سلام ، آیا قرارداد وکالت مشمول کسر ۱۰ درصد مالیات موضوع ماده ۸۶ می باشد ؟

  22. مریم

    با سلام
    باتوجه به تبصره ماده ۸۶ آن قسمت کسورات بازنشستگی و بیمه منظور از کسورات بازنشستگی چیست؟
    در لیست مالیات حقوق شرکت ما یک بازنشسته بعنوان مشاور مالی داریم اما ایشون خودشان معتقد هستند مشمول معافیت میشوند به خاطر همین کلمه کسورات بازنشستگی که در این تبصره اومده من فکر میکنم تعریف دقیقی از این کلمه ندارند

    • سمیرا معراج

      با سلام
      افراد بازنشسته که بطور تمام وقت در شرکت مشغول بکار هستند مشمول استفاده از معافیت هستند.
      با تشکر

  23. ابوذر .

    سلام در شرکتهایی که پرسنل ان فاقد بیمه پردازی هستند و دستمزد مقطوع ماهانه دریافت می کنندایا مشمول کسر ده درصد مالیات می باشند؟

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      با توجه به ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم موارد مصرح در ماده ۸۶ مشمول کسر ۱۰ درصد مالیات می باشد و موارد دیگر مشمول کسر این مالیاتی نمی گردد.

  24. حسن

    باسلام وخسته نباشید میخواستم بدونم قراردادهای حجمی که شامل معافیت هم هست توسال۹۵باید ازش مالیات کسر بشه یانه

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      اگر با شرکت قرارداد بسته باشد مشمول مالیات نمی باشد، اما اگر با شخص قرارداد بسته باشد اگر از موارد مصرح در ماده ۸۶ باشد مشمول کسر مالیات است در غیر این صورت مشمول نیست.

  25. مینا

    سلام دوستان و همکاران گرامی سوال من این هستش که در صورتیکه در نرم افزار مالیات بر حقوق ترک کار شخص رو ثبت نکنیم و فقط از لیست حذفش کنیم چه اتفاقی میفته ؟ مگبا ذکر این موضوع ک در لیست بیمه ترک کارشو زده بودم

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      در نرم افزار مالیات بر درآمد حقوق بر عکس بیمه هر زمان که بخواهید می توانید ترک کار کارمند را بزنید و این کار مشول جریمه نمی باشد.
      با تشکر

  26. مریم

    باسلام و سپاس فراوان از پاسخگویی
    سوال؟
    قانون ماده ۸۶ از چه زمانی دقیقا اجرایی شده است؟ از چه زمانی باید از حقوق اشخاص کسر گردد.

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      قانون ۸۶ در قبل نیز وجود داشته اما اگر قانون جدید مد نظر باشد از ابتدای سال ۱۳۹۵ قابلیت اجرایی دارد.
      با تشکر

  27. Meisam

    سلام
    در صورتی که با شخص در زمینه خدمات نقشه برداری و ثبتی قرارداد بسته شود و یا بدون قرارداد در قبال انجام نقشه برداری دستمزد پرداخت شود (که اگر اشتباه نکنم خدمات نقشه برداری در گروه مشاور می باشد) ایا شامل تبصره ماده ۸۶ است. ؟ و اگر خدمات نقشه برداری توسط یک شرکت که حقوقی است انجام شود به چه شکل است؟ ممنون

    • سمیرا معراج

      با سلام
      اگر شخص نقشه برداری و کار ثبتی را انجام دهد مشاوره محسوب نمی گردد ولی اگر در این ارتباط مشاوره بدهد مشمول ماده ۸۶ است و در خصوص اشخاص حقوقی ماده ۸۶ موضوعیت ندارد.
      باتشکر

  28. حمیدرضا

    با سلام و عرض ادب
    بنده بازنشسته صندوق تامین اجتماعی هستم و اکنون در شرکتی بعنوان مشاور مالی با عنوان ساعتی فعالیت می کنم باتوجه به اینکه جانباز هستم آیا مالیات تکلیفی را می بایست پرداخت کنم در ضمن سقف مالیاتی که هر ساله جهت معافیت مالیاتی اعلام می گردد آیا برای مالیات تکلیفی هم اجرا می شود یا خیر
    متشکرم

    • سمیرا معراج

      سلام
      با توجه به این که شما مشاور هستید مشمول پرداخت ۱۰ درصد مالیات بدون در نظر گرفتن معافیت می باشید و جانباز بودن صرفا برای حقوق مشمول مالیات نمی باشد و در این خصوص مشمول هستید.
      با تشکر

  29. کاظمی

    با عرض سلام و ادب
    از اینکه برای پاسخ وقت می گذارید سپاسگزارم
    دو سوال داشتم
    ۱- آیا قراردادهای پرکیس (مثلا در کارهای پزشکی یا خدمات نگهداری و پرستاری سالمند درمنزل) شامل مالیات ۱۰% می باشد؟
    ۲- آیا طبق قانون جدید برای هر کسی که مالیات ۱۰% کم می شود ، باید حق بیمه هم واریز شود؟ مثالی از موارد امکان مغایرت لیست بیمه و مالیات بفرمایید.
    ممنونم

    • سمیرا معراج

      سلام
      این قراردادها مشمول تبصره ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم نمی باشد و موارد مشمول به صراحت بیان شده است. اما قوانین بیمه با مالیات متفاوت است و مشمول بیمه می باشد.
      باتشکر

  30. علی

    ضمن عرض سلام و خدا قوت قصد دارم تا توجه شما بزرگواران رو به این ۳ مورد سوال و پاسخ دوستان که در بالا بودند ، جلب کنم و از بزرگوارانی که در این زمینه میتوانند شفافانه این موضوع رو موشکافی کرده و یک پاسخ قاطع و تمام کننده به این موضوع بدهند، خواهش کنم تا پاسخ قاطع و تمام کننده رو خدمت دوستان ارائه بفرمایند تا از سردرگمی در این مورد جلوگیری بفرمایند. برای اشخاصی مثل بنده هنوز این موضوع جا نیافتاده است. بسیار از توجه و پاسخ شما تشکر و قدردانی میکنم.
    ۱- سوال : با سلام م تشکر بابت برنامه عالی تون بنده بازاریاب بیمه هستم و کارفرما مستند به این قانون ۱۰% از حقوقم را کسر می کند. باتوجه به اینکه بنده بیمه تامین اجتماعی هم ندارم . اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    پاسخ : کاربر گرامی، طبق تبصره ماده ۸۶ صرفا عناوینی که در آن تبصره ذکر گردیده است مشمول ۱۰ درصد می باشد و سایر پرداخت ها مشمول کسر و پرداخت مالیات نمی باشد.
    با تشکر
    ۲- سوال : باسلام
    بنده بازاریاب هستم و بیمه برایم رد نمیشه و کل دریافتی بنده بصورت پورسانت می باشد.
    کارفرما بنده به استناد این ماده از کل پرداختی بنده ۱۰ درصد کسر می کنند.
    آیا درست است؟
    پاسخ : با سلام کاربر گرامی
    محاسبه مالیات در صورتیکه به عنوان حقوق بگیر نباشد صحیح است.
    با درود
    ۳- سوال : با توجه به پاسخ شما به کاربری که فرموده اند بازاریاب هستند و فرمایش شما این بوده که مشمول ۱۰ درصد مالیات می باشد خواستم مطلع شوم عبارت ” بازاریاب ” کجای تبصره ماده ۸۶ ذکر شده یا زیر مجموعه کدام عنوان می باشد ؟
    با سپاس
    پاسخ : با سلام کاربر گرامی
    برداشت از متن قانون به عنوان خدمات پاره وقت بوده و قطعا برای هر عنوان ذکر نشده است.

    • سمیرا معراج

      با سلام
      کاربر گرامی، طبق تبصره ماده ۸۶ “صرفا عناوینی که در آن تبصره ذکر گردیده است مشمول ۱۰ درصد می باشد و سایر پرداخت ها مشمول کسر و پرداخت مالیات نمی باشد” درست می باشد.
      با تشکر

  31. مریم

    سلام لطفاً بفرمائید بیمه تبصره ماده ۸۶ چطور رد می شود ؟ من در شرکتی هستم که بابت حق پژوهش (شرکت آزمایشگاهی می باشد و در خصوص تحقیقات آزمایشگاهی ) قراردادهای گاهاً حتی ۱ ساله با افراد می بندد که مشمول همین تبصره ماده ۸۶ است ولی بیمه این افراد چطور باید رد شود یا اصلاً نیازی به بیمه ندارد؟ لطفاً راهنماییم فرمائید چون چنین قراردادهایی زیاد داریم
    ممنون

    • سمیرا معراج

      سلام
      این افراد مشمول مالیات ۵ درصد می باشند اما از لحاظ بیمه مشمول قوانین تامین اجتماعی می باشند و قراردادهای انها مشمول بیمه تامین اجتماعی می باشد اگر این افراد در جای دیگر بیمه می باشند مابه التفاوت آن باید پرداخت شود.
      باتشکر

      • صالح

        سلام،
        لطفا بفرمایید رقم ۵ درصد به استناد چه قانونی است؟

        • سمیرا معراج

          با سلام
          بر اساس این ماده واحده، عبارت حق پژوهش از تبصره ماده ۸۶ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ حذف و در تبصره دو که به ماده مذکور الحاق گردیده لحاظ شده است و بر اساس این تبصره جدید، قراردادهای پژوهشی با رعایت سایر احکام مقرر در تبصره یک مشمول مالیات مقطوع به نرخ ۵ درصد می‌شوند.
          با تشکر

  32. حضرتی

    سلام . در شرکت قراردادهایی با اشخاص حقیقی وجود دارد بابت هر حضور در عمل جراحی بعنوان تکنسین مبلغی بابت هر عمل و در یکماه بابت همه عملهایی که حضور داشته در یافت می نماید آیا طبق تبصره ماده ۸۶ شامل ۱۰ در صد می باشند . هیچ گونه رابطه حقوقی و بیمه ایی در شرکت ندارند

    • سمیرا معراج

      کاربر گرامی، طبق تبصره ماده ۸۶ صرفا عناوینی که در آن تبصره ذکر گردیده است مشمول ۱۰ درصد می باشد و سایر پرداخت ها مشمول کسر و پرداخت مالیات نمی باشد.
      با تشکر

  33. حامد

    با سلام اگر با اشخاص حقیقی قرارداد پیمانکاری مانند ساخت و ساز یا نقشه برداری و …. منعقد شود با توجه به این قانون دیگر مالیات از آنها نباید کسر کرد؟

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      با توجه به این که ماده ۱۰۴ حذف شده است لذا این اشخاص مشمول کسر و پرداخت مالیات تکلیفی نمی باند.
      با تشکر

  34. حسین زاده

    با سلام م تشکر بابت برنامه عالی تون بنده بازاریاب بیمه هستم و کارفرما مستند به این قانون ۱۰% از حقوقم را کسر می کند. باتوجه به اینکه بنده بیمه تامین اجتماعی هم ندارم . اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      طبق تبصره ماده ۸۶ صرفا حق المشاوره، حق حضور در جلسات، حق التدریس، حق التحقیق و حق پژوهش مشمول کسر ۱۰درصد می باشد و سایر پرداخت ها مشمول کسر ۱۰درصد نمی باشد. عدم استفاده از مزایای تامین اجتماعی در محاسبه مالیات تایید ندارد.

  35. رضا

    آیا دستگاه های اجرایی که پرداخت مالیات حقوق کارکتان رسمی و پیمانی آنان از طریق خزانه به اداره مالیاتی واریز می گردد تکلیفی برای ارسال لیست حقوق آنان دارند؟

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      در ارائه لیست کارکنان تفاوتی بین دستگاه اجرایی و شرکت های خصوصی و غیره وجود ندارد و چنانچه لیست ارائه نشود مشمول جریمه ۲درصد حقوق پرداختی خواهد شد.

  36. امیر

    با سلام
    بنده با یک سازمان دولتی قراردادی پژوهشی امضا کرده ام. در قرارداد ذکر شده است که بنده هیچ گونه رابطه کارمندی یا استخدامی با سازمان مربوطه نخواهم داشت. از قسط اول بنده، ۱۰ درصد مالیات کسر شده است. آیا مالیات ۱۰ درصدی ماده ۸۶ شامل بنده نیز می شود؟
    با تشکر

    • سمیرا معراج

      سلام
      قراردادهای پژوهشی به موجب بخشنامه ای که در سال ۱۳۹۵ صادر شده مشمول ۵ درصد می باشد اما قرارداد شما مشمول ماده ۸۶ می باشد و باید مالیات تکلیفی کسر گردد.
      با تشکر

      • صالح

        با توجه به آن که قراردادهای پژوهشی مشمول ۵ درصد می‌باشد، شما از کجا تشخیص داده‌اید که قرارداد ایشان پژوهشی نیست؟ به عبارتی مگر با صدور بخشنامه‌ی ۱۳۹۵ قراردادهای پژوهشی از تبصره ماده ۸۶ معاف نشده است؟

        • سمیرا معراج

          با سلام کاربر گرامی
          موارد مطرح شده در ماده ۸۶ مشمول ۱۰ درصد است غیر از پژوهشی که در آن مشمی ۵ درصد است و بخشنامه ای مبنی بر حذف این ماده مشاهده نگردیده است.
          با تشکر

  37. محمد

    با سلام
    بنده در اداره دولتی به صورت پاره وقت شاغل بوده و به میزان حضورم نیز حق بیمه برای بنده توسط کارفرما پرداخت می شود. آیا بنده نیز شامل ۱۰ درصد مالیات بر کل حقوق دریافتی خواهم بود یا نه؟

  38. مهران

    سلام
    بازنشسته آموزش پرورش که در شرکت دیگری بعنوان کرپرداز مشغول بکار شده و جزء حقوق بگیران است آیا مشمول تبصره ماده ۸۶ میباشد یعنی مالیات حقوق وی بدون معافیت و ۱۰درصد از کل است؟

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      با توجه به اینکه در لیست حقوق و مزایا درج نمی شوند مشمول حقوق غیر از پرداخت کننده اصلی می شوند.

  39. مهدی

    با سلام .در ماده ۸۶ قسمی که در آن ذکر شده اشخاص حقیقی که جزو پرسنل شرگت نمیباشند و کسورات بازنشستگی و بیمه از آنها کسر نمیگردد با عنوان حق مشاوره و حق حضور در جلسه …۱۰% کسر گردد.اگر در قرارداد واژه مشاوره و این قبیل حذف گردد باز میبایست ۱۰% کسر گردد یا معاف است؟ با تشکر

  40. مسعود

    بنده در شرکتی به صورت ساعتی کار می کنم و برایم به نسبت ساعت حضور بیمه پرداخت می شود اما از کل دریافتی من ۱۰ درصد مالیات کسر می گردد
    آیا بنده مشمول معافیت مالیاتی می شوم یا خیر؟

  41. مهرداد

    تاریخ اجرا ماده ۸۶ چه زمانی می باشد ؟

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      به موجب قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ و ماده ۲۸۱، تاریخ اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۳۹۵ می باشد.

  42. حسینی

    باسلام
    بنده بازاریاب هستم و بیمه برایم رد نمیشه و کل دریافتی بنده بصورت پورسانت می باشد.
    کارفرما بنده به استناد این ماده از کل پرداختی بنده ۱۰ درصد کسر می کنند.
    آیا درست است؟

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      محاسبه مالیات در صورتیکه به عنوان حقوق بگیر نباشد صحیح است.

      • مهدی حبیبی

        با درود
        با توجه به پاسخ شما به کاربری که فرموده اند بازاریاب هستند و فرمایش شما این بوده که مشمول ۱۰ درصد مالیات می باشد خواستم مطلع شوم عبارت ” بازاریاب ” کجای تبصره ماده ۸۶ ذکر شده یا زیر مجموعه کدام عنوان می باشد ؟
        با سپاس

        • سمیرا معراج

          با سلام کاربر گرامی
          برداشت از متن قانون به عنوان خدمات پاره وقت بوده و قطعا برای هر عنوان ذکر نشده است.

  43. وحيد بيگلري

    با سلام . آیا مراکز درمانی ، تحت این قانون مجاز به کسر مالیات از پرستارانی که بصورت ساعتی در آنجا کار میکنند و بیمه هم نیستند ، می باشند ؟

  44. اشك

    با سلام
    در خصوص کارکنان شرکت که کارهای پیمانکاری انجام میدهند چگونه مالیات باید کسر گردد(ماده ۸۶)

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی، منظور شما از کارهای پیمانکاری چیست؟
      در صورتیکه به صورت نیمه وقت باشد و به عنوان پرداخت کننده غیر از حقوق اصلی باشد، نحوه محاسبه مالیات صحیح است.

  45. رضا

    با سلام
    همانطور که مستحضرید زین پس ارسال لیست مالیات حقوق از طریق سامانه مربوطه و بصورت اینترنتی ارسال می گردد .
    ولی در خصوص ارسال لیست افراد مشمول تبصره ماده ۸۶ در محیط سامانه صرفا مبلغ کل در قالب فیش پرداخت از سامانه دریافت و قابل پرداخت می باشد .
    سوال اینجاست ؟؟ که لیست افراد مشمول تبصره ماده ۸۶ به چه شکل می بایست ارسال شود ؟ آیا سیستم جدید نسبت به دریافت اطلاعات ریز افراد مشمول این تبصره حساس نم باشد و فقط پرداخت توسط مودی کفایت می کند ؟
    با تشکر

    • سمیرا معراج

      باسلام
      به موجب مفاد تبصره ماده ۸۶ ق.م.م اعلام مشخصات دریافت کنندگان مطابق فرم نمونه اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی الزامی می باشد.
      با تشکر

  46. قانع طلب

    با سلام لطفاً در بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۵/۱۵با موضوع : بخشودگی جرائم فروردین ماه ۱۳۹۵ در خصوص پرداخت مالیات حقوق و مالیات قطعی موضوع تبصره ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم و لیست های مربوطه تا تاریخ ۱۳۹۵/۰۳/۱۹ اطلاعاتی اگر وجود دارد ارسال فرمایید
    با تشکر و احترام

  47. تاده

    با عرض سلام و احترام میخواستم بدونم مالیات کارشناسان خارجی که نقش مشاور را دارند با وجود حذف ماده ۱۰۴ قانون مالیاتها در سال ۹۵ چگونه پرداخت نمایم , ممنون میشوم راهنماییم کنید

    • سمیرا معراج

      با سلام
      مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی مقیم خارج از ایران بابت درآمدهایی که در ایران و یا از ایران تحصیل می نمایند به شرح ماده ۱۰۷ ق.م.م می باشد.
      با تشکر

  48. رضا

    از زحمات همکاران موسسه بسیار سپاسگزارم مفید فایده ، مطلوب استفاده کننده با ارایه اطلاعات مستند می باشد

  49. امیر

    سلام. در صورتی که فردی صرفا جهت برخورداری از سابقه بیمه جزو لیست بیمه پرسنل شرکت باشد ولی در عمل هیچگونه پرداختی بابت حقوق به وی انجام نشود همچنان لازم است در لیست مالیات حقوق، نام و مبلغی برای او منظور شود؟

    • سمیرا معراج

      با سلام کاربر گرامی
      در لیست مالیات هم باید باشد، در صورت منظور نشدن نام، مغایرت بین لیست حقوق و لیست بیمه پیش می آید.

  50. کسری

    مالیات حق حضور و پاداش به چه صورت میباشد لطفا اگر بخشنامه و ماده قانونی دارد اعلام فرمایید با تشکر

    • admin

      با سلام
      در مورد پاداش هیات مدیره
      بند ۸ بخشنامه شماره ۲۳۲/۲۴۰۱/۲۸۳۴۱ مورخ ۱۳۸۵/۷/۱۸ (دستورالعمل در خصوص ابهامات موجود در گزارشات حسابرسی مالیاتی موضوع ماده ۲۷۲ ق.م.م) رجوع شود. ضمنا با توجه به مندرجات بند مذکور حق حضور اعضای هیئت مدیره نیز مسئول کسر مالیات حقوق می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *