Facebook E-mail
جستجو در ماده
جستجو در مقررات
انتقال
بعدی قبلی
formats

صورتجلسه تفاهم خوداظهاری با انجمن داروسازان ایران و سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای ماده ۱۵۸ قانون مالیاتهای مستقیم برای عملکرد سال ۱۳۸۷

دستورالعمل

احتراماً، به پیوست صورتجلسه تفاهم خوداظهاری با انجمن داروسازان ایران و سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای ماده 158 قانون مستقیم برای مالیات عملکرد سال 1387 داروخانه ها جهت اجرا ارسال می گردد.

محمود شکری
معاون عملیاتی

صورتجلسه تفاهم خوداظهاری با انجمن داروسازان ایران در اجرای ماده 158 برای عملکرد سال 1387 صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم

با توکل به خداوند قادر و متعال و در اجرای ماده 158 ق.م.م به منظور برقراری تعامل و جلب مشارکت و تشکل های حرفه ای در جهت اجرای مطلوبتر عدالت مالیاتی و استفاده بهینه از منابع و با در نظر گرفتن اوضاع و احوال اقتصادی و موقعیت اقلیمی برای تعیین مالیات عملکرد سال 1387 صاحبان محترم مشاغل موضوع ماده 95 ق.م.م، جلسه ای با حضور نمایندگان محترم انجمن داروسازان ایران و سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ 22 / 4 / 1388 در محل سازمان امور مالیاتی کشور برگزار و تصمیماتی به شرح زیر اتخاذ گردید. مالیات عملکرد سال 1387 اعضای تحت پوشش انجمن مذکور (داروخانه ها) با رعایت شرایط مقرر به شرح جدول زیر مورد تفاهم قرار گرفت.

جدول درصد رشد مالیات مورد تفاهم خوداظهاری

 

ردیف
میزان مالیات قطعی شده عملکرد سال 1386 با رعایت سایر شرایط زیر
درصد رشد برای عملکرد سال 1387
1
تا                                    000/000/5 ریال
18%
2
تا                                   000/000/15 ریال
20%
7
بالاتر از                              000/000/15 ریال
22%

مبنای تفاهم خوداظهاری

1_ مبنای محاسبه مالیات برای عملکرد سال 1387 مالیات قطعی شده عملکرد سال 1386 می باشد . چنانچه مالیات قطعی شده عملکرد سال 1386 برخی از اعضاء به علت عدم تسلیم اظهارنامه،بدون اعمال معافیت موضوع ماده 101 ق.م.م.محاسبه شده باشد ابتداء می بایست مالیات قطعی شده مذکور با فرض اعمال معافیت مقرر و تا حدی که از مالیات طبق شرایط خود اظهاری عملکرد سال 1386 کمتر نباشد محاسبه و سپس دردصد رشد مورد نظربرای عملکرد سال 1387 اعمال گردد.

2_ مؤدیانی که پرونده مالیاتی عملکرد سال 1386 آنان قطعی نشده است، مالیات قطعی شده عملکرد سال 1385 آنان با 22 درصد افزایش،مبنای محاسبه برای مالیات مورد تفاهم قرار می گیرد. مشروط بر اینکه پرونده مالیاتی مؤدیان مذکور در سال 1386 توسط اداره امور مالیاتی مورد رسیدگی قرار نگرفته باشد.

3_ مؤدیانیکه در عملکرد سال 1386 فعالیت کامل داشته ولی مشمول پرداخت مالیات نشده اند، در صورتیکه درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1387 خود را با افزایش میزان 20 % (بیست درصد) نسبت به درآمد مشمول مالیات قطعی شده عملکرد سال 1386 ابراز نمایند، مشمول تفاهم خوداظهاری خواهند بود.

4_ هر گاه مالیات تشخیصی یا قطعی شده عملکرد سال 1386 اعضاء، بر اساس فعالیت مؤدی و به دلایلی برای قسمتی از سال مذکور بوده باشد، ابتداء مالیات قطعی شده مذکور برای یکسال تمام محاسبه، و سپس درصد رشد مورد نظر برای عملکرد سال 1387 اعمال می گردد.

5_ چنانچه مالیات تشخیصی یا قطعی شده عملکرد سال 1386 اعضاء با رعایت مواد 165 ، 137 و 172 قانون مالیاتهای مستقیم تعیین گردیده باشد ابتداء می بایست مالیات متعلقه بدون در نظر گرفتن مواد مذکور برای آن سال تعیین و سپس درصد رشد مورد نظر برای تعیین مالیات مورد تفاهم خوداظهاری برای عملکرد سال 1387 محاسبه گردد.همچنین پرداختهای انجام شده در سال 1387 در اجرای مواد مذکور با رعایت مقررات از درآمد مشمول مالیات این مؤدیان قابل کسر می باشد.

تسهیلات

6_ به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای وصول مالیات مورد تفاهم با رعایت مقررات ماده 167 ق.م.م 40 % (چهل درصد) مالیات به صورت نقد و مابقی حداکثر در 4 قسط مساوی ماهانه از اول مرداد ماه سال جاری تقسیط می گردد.

7_ عدم پرداخت اقساط در سر رسید مقرر مانع از صدور برگ قطعی برای مؤدیانی که در چارچوب تفاهم نامه، اظهارنامه تسلیم نموده اند نخواهد بود و در صورت عدم پرداخت اقساط تا پایان زمان مقرر در تفاهم، مشمول جریمه مقرر در ماده 190 ق.م.م. از تاریخ سر رسید بوده که غیر قابل بخشودگی خواهد بود.

نمونه انتخابی

8_ در اجرای مقررات ماده 158 ق.م.م. نمونه انتخابی برای رسیدگی از بین اظهارنامه های تسلیمی در چارچوب تفاهم خوداظهاری و حداکثر به میزان پنج درصد اظهارنامه های تسلیمی در چارچوب تفاهم با نظر مدیرکل امور مالیاتی ذیربط تعیین خواهد شد. مشروط بر اینکه در دو سال گذشته به عنوان نمونه جهت رسیدگی انتخاب نشده باشد.

سایر مقررات

9_ در مشارکت مدنی مالیات قطعی شده عملکرد سال 1386 هر یک از شرکاء با رعایت سایر شرایط ملاک عمل خواهد بود و هر شریک با رعایت شرایط تفاهم خوداظهاری مشمول تفاهم خواهد بود.و در صورت تغییر سهم مالکیت شرکاء نسبت به عملکرد سال 1386 ابتداء می بایست مالیات عملکرد 1386 با توجه به سهم مالکیت جدید محاسبه و سپس درصدهای رشد مورد نظر برای تعیین مالیات مورد تفاهم خوداظهاری برای سال 1387 اعمال گردد.

10_ شرط استفاده اعضاء از این تفاهم نامه تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1387 در موعد مقرر قانون ی و رعایت شرایط مقرر در این تفاهم نامه و ممهور به مهر انجمن داروسازان ایران یا شعب آن می باشد.

11_ در مشارکت مدنی چنانچه شریک یا شرکائی در عملکرد سال 1386 (با رعایت سایر شرایط فوق) مشمول مالیات نشده اند در صورتیکه درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1387 خود را متناسب با سهم شریکی که کمترین مالیات قطعی شده عملکرد سال 1386 را داشته است و با رعایت شرایط مورد تفاهم اظهار نمایند مشمول تفاهم خوداظهاری خواهند بود.

12_ پرونده مالیاتی مؤدیانی که سال 1387 اولین سال فعالیت آنها می باشد و یا اینکه حسب مورد شرایط موضوع بندهای 2،1 و 3 را ندارندمشمول این تفاهم نبوده و توسط واحد مالیاتی رسیدگی خواهد شد.

13_ صاحبان مشاغلی که نسبت به عملکرد سال 1386 تغییر شغل داشته اند مشمول تفاهم نخواهد شد.

14_ مؤدیانیکه نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی های مالیاتی قطعی و ابلاغ شده مشاغل (به استثنای پرونده هایی که در مراجع قانون ی مطرح می باشد) عملکرد سنوات لغایت 1386 خود حداکثر تا تاریخ (31 / 5 / 1388) اقدام ننمایند مشمول تفاهم خوداظهاری نخواهند بود.

15_ اظهارنامه هایی که حائز شرایط مقرر در این تفاهم نامه بوده و به عنوان نمونه جهت رسیدگی انتخاب نشوند و مشمول بند 17 قرار نگیرند قطعی تلقی می گردند.

16_ مؤدیانیکه اظهارنامه آنها در اجرای بند (8) این تفاهم نامه به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار می گیرند در صورتیکه درآمد مشمول مالیات مشخصه قطعی (قبل از کسر معافیت) با رقم اظهار شده از طرف مؤدی بیش از 15 درصد اختلاف داشته باشد مشمول حکم ماده 194 ق.م.م خواهند بود.

17_ هر گاه طبق اسناد و مدارک به دست آمده برای هر یک از مؤدیان،مشخص گردد درآمد مشمول مالیات به دست آمده (پس از کسر معافیت) با درآمد مشمول مالیات (پس از کسر معافیت) ابرازی مغایرت دارد در این صورت مالیات مابه التفاوت وفق مقررات مطالبه خواهد شد.مشروط بر اینکه مالیات مورد تفاوت از 000 / 250 ریال کمتر نباشد.

تعهدات

18_ انجمن داروسازان ایران مکلف است تمام تلاش و مساعی خود را جهت جلب مشارکت اعضای خود به منظور رعایت مفاد این تفاهم نامه و همچنین تکمیل اطلاعات اظهارنامه مالیاتی از جمله مشخصات کامل هویتی شامل: کدملی،شماره سری و سریال شناسنامه،کدپستی،شماره عضویت در انجمن و به عمل آورده و آنها را ترغیب به نگهداری اسناد و مدارک برای عملکرد سال 1388 بنماید.

19_ ادارات کل امور مالیاتی آمادگی دارند تا راهنمائی های لازم را نسبت به چگونگی تنظیم و تکمیل اظهارنامه مالیاتی بنماید.
این تفاهم نامه در سه نسخه که هر کدام حکم واحد دارد در تاریخ 22 / 4 / 1388 تنظیم گردیده است.

محل امضاء نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور

علی اکبرعرب مازار
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

محمود شکری
معاون عملیاتی

محل امضاء نمایندگان انجمن داروسازان ایران

دکتر مرتضی آذر نوش
رییس انجمن

دکتر سید جمال سعید واقفی
دبیر انجمن

image_pdf

شماره:51088/230/ص


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه پیوست قوانین صورتجلسه تفاهم خوداظهاری با انجمن داروسازان ایران و سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای ماده ۱۵۸ قانون مالیاتهای مستقیم برای عملکرد سال ۱۳۸۷